ابداع تخت فوق سبک بخش مراقبت‌های ویژه با قابلیت‌های ویژه در کشور

داود مومن بهادر، عضو مرکز تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو مرکز تحقیقات قلب و عروق شهید رجایی تهران در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این تخت دارای پمپ‌های تزریقی مختلفی جهت انفوزیون بیمار است که با plc و رایانه تخت لینک بوده و  تمامی تزریقات و انفوزیون‌ها را در دوزاژ و زمان‌های تعیین شده طبق اوردر و دستورات پزشک معالج هوشمندانه انجام می‌دهد به طوری که رایانه تخت در زمان‌های مختلف علائم حیاتی و ECG بیمار را به صورت دیتا به پزشک معالج ارسال کرده و پزشک معالج طبق علائم می‌تواند با پیامک دستورات جدیدی را جهت  ادامه درمان به تخت ارسال کند.

وی ادامه داد: تخت دارای سیستمی است که سلول‌های سطحی مژه‌دار و موکوس ریه‌ها را تحریک کرده و موجب پس‌زنش ترشحات ریوی به سمت حلق شده و ساکشن می‌شود که این عمل موجب حفظ ظرفیت حیاتی ریه‌ها شده و از تشکیل ترشحات جامد ریوی و عفونت‌های ناشی از آن جلوگیری به عمل می‌آید. همچنین تخت با باتری 12 ولت قابل شارژ با سیستم برق شهری و آمبولانس‌ها بوده و دارای سیستم فیزیوتراپی است که این قابلیت‌ها و نیز فوق سبک بودن آن موجب شده تا در مواقع اضطرار مانند زلزله و… در بیمارستان های صحرایی محل حادثه نیز مورد استفاده قرار گیرد.

عضو مرکز تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه این تخت هوشمندانه از بیماران بدحال مراقبت می‌کند، افزود: تخت دارای قابلیت رادیولوسنت به صورت نان اپتیکال بوده و اشعه را از خود عبور می دهد  و از این پس در مراکز درمانی و بخش های ویژه در سطح دنیا دیگر جهت رادیولوژی پرتابل نیازی به جابه جایی بیماران به ویژه بیماران بدحال و فوق سنگین نبوده و گروه درمان به راحتی کاست رادیولوژی را در زیرتخت قرار داده و اقدام به گرافی می‌کنند. همچنین تخت فوق سبک بوده و در حدود 4.5 کیلوگرم و با لوازم و تجهیزات حدود 27 کیلوگرم وزن دارد.

این مخترع در پایان صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: این تخت قابلیت تمامی شکن‌ها و پوزیشن‌های اشاره شده در رفرنس‌ها به ویژه 80 درجه به چپ و راست را که طبق رفرنس جهت جلوگیری از زخم بستر الزامیست را دارد، همچنین دارای پوزیشن صفر تا 80 درجه قسمت جایگاه قفسه صدری است که جهت برقراری حداکثر فشار سیستولی قلب الزامی است و همچنین دارای پوزیشن 0 الی 30 درجه قابل تنظیم در جایگاه فمور بوده که به دلیل اتساع‌پذیری زیاد سیستم وریدی به ویژه اندام‌های تحتانی این پوزیشن جهت برگشت راحت‌تر و بهتر خون و ریوی به سمت قلب الزامی است.

این مخترع طی سال‌های 94 و 95 دو دستگاه پیشرفته ماساژ قلب با قابلیت ونتیلاتور (احیای قلبی – ریوی ) با قابلیت رادیو لوسنت را برای اولین بار در جهان ثبت ملی کرده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا