انتقال آب خزر به سمنان در انتظار نظر کارشناسی سازمان محیط زیست

ستار محمودی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به آرای مخالف و موافق در زمینه انتقال آب خزر به استان سمنان، اظهار کرد: طرح انتقال آب خزر به سمنان قبل از این دولت مطرح و از عرصه مطالعات به عرصه محاورات و رسانه و برنامه ورود پیدا کرده بود. این دولت تلاش کرد که اگر موارد و نقطه نظراتی وجود دارد، به کار کارشناسی گذاشته شود.

قائم مقام وزیر نیرو افزود: ما برای هر انتقال آب در سراسر کشور، چهارچوبی تنظیم کردیم که عبارت است از اینکه اولا انتقال آب صرفا برای مقصد، اجتناب ناپذیر باشد و راه دیگری وجود نداشته باشد. ثانیا انتقال آب تنها به منظور شرب باشد و برای مصارف کشاورزی و صنعت مورد استفاده قرار نگیرد. ثالثا انتقال آب حتی برای شرب، به مبدا لطمه وارد نکند و یا امکان چاره جویی وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه به جز طرح هایی که قبل از این دولت برای رفع مشکل آب در بعضی مناطق مطرح بود، انتقال جدیدی را شروع نکردیم، تصریح کرد: در مورد طرح انتقال آب خزر به سمنان، یکی به دلیل نیاز مقصد و دیگری به دلیل نگرانی ها در مبدا، نقطه نظرات کارشناسی و نیز مدیریتی، متفاوت و متنوع است. این نظرات می بایست در یک جا جمع بندی بشود.

محمودی خاطرنشان کرد: عمده نگرانی ها از جنس زیست محیطی است. به همین دلیل ما نظر صائب و تخصصی را نظر سازمان حفاظت محیط زیست می دانیم. به همین منظور سازمان مدیریت و برنامه ریزی و مجامع دولت به سازمان حفاظت محیط زیست ماموریت دادند که با کمک دستگاه هایی مثل وزارت نیرو و وزارت کشور، این طرح را بررسی و در مورد آن تصمیم گیری کند.

قائم مقام وزیر نیرو ادامه داد: اطلاعات و موارد لازم را به سازمان محیط زیست ارسال کردیم و آمادگی داریم چنانچه اطلاعات دیگری هم لازم بود، در اختیارشان قرار دهیم. به هرحال ما مجری سیاست ها و برنامه هایی هستیم که در سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصویب می شود و با الزاماتی مثل مسایل اجتماعی و زیست محیطی توام است.

در مورد طرح انتقال آب خزر به سمنان، یکی به دلیل نیاز مقصد و دیگری به دلیل نگرانی ها در مبدا، نقطه نظرات کارشناسی و نیز مدیریتی، متفاوت و متنوع است. این نظرات می بایست در یک جا جمع بندی بشود

وی یادآور شد: توجه به مسایل اجتماعی و زیست محیطی جزو اعتقادات ما است و وزارت نیرو بدون در نظر گرفتن این موضوعات، اقدامی را انجام نمی دهد.

محمودی در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان محیط زیست تاکنون نظری به شما اعلام کرده است؟ گفت: سازمان محیط زیست مشغول مطالعه و بررسی طرح است. سطوح مختلف کارشناسی این سازمان نشست هایی برگزار می کنند و اطلاعات می گیرند اما هنوز نتیجه خاصی را به صورت مکتوب اعلام نکرده اند.

قائم مقام وزیر نیرو تصریح کرد: در طرح مطالعاتی انتقال آب خزر به استان سمنان، نماینده کارفرما شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران است و مطالعه این طرح از سوی شرکت های مهندسین مشاور طرف قرارداد انجام می شود. گزارشاتی که مشاور می دهد می بایست به لحاظ فنی به تایید کارفرما و به لحاظ زیست محیطی به تایید سازمان حفاظت محیط زیست برسد. از بعد مسایل اجتماعی هم وزارت کشور و نهادهای ذیربط باید نظر بدهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کارشناسان می توانند نظرات متفاوت و گسترده ای داشته باشند اما در هر کاری که این نظرات یکسان نباشد، راهکار پیش بینی شده گروه کارشناسی است. در حال حاضر گروه داوری این کار وجود دارد و به صورت کارشناسی طرح را بررسی می کند. این گروه به هر نتیجه ای برسد، نهایتا از طرف سازمان حفاظت محیط زیست به وزارت نیرو ابلاغ می شود و وزارت نیرو بر اساس نظرات زیست محیطی، تنظیمات بعدی را انجام می دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا