ثبت کوتاه ترین ماه گرفتگی کامل قرن

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از شهر لس آنجلس در ایالات متحده آمریکا   ؛ آخرین ماه گرفتگی کامل رخ داده در این منطقه اگرچه بسیار کوتاه بوده و تنها برای لحظاتی چند روی داد ، اما این ماه گرفتگی دارای ساختاری غیر عادی و منحصر به فرد بوده است .

این ماه گرفتگی برای لحظاتی کوتاه در ابتدای شب شنبه گذشته در بخش های غربی آمریکا و کانادا مشاهده شد . موضوع غیر معمول در این ماه گرفتگی کامل ، مدت زمان کوتاه آن بود . در حقیقت ؛ در این ماه گرفتگی ، تنها برای لحظاتی کوتاه  سراسر ماه در زیر سایه زمین قرار گرفته و تاریک شد . این موضوع سبب شده است که ستاره شناسان ، ماه گرفتگی فوق را به عنوان کوتاه ترین ماه گرفتگی قرن نامگذاری کنند . شایان توجه است که اگرچه وقوع ماه گرفتگی کامل در این بخش های آمریکا و کانادا تنها برای لحظاتی کوتاه دوام داشت ، ولی تمامی این پروسه یعنی از ابتدای سایه افکندن کره زمین روی ماه تا ماه گرفتگی کامل و عبور سایه زمین از بخش دیگر ماه ، طی مدت زمانی برابر با سه ساعت و نیم به طول انجامید . این موضوع در حالی است که این پدیده علاوه بر ستاره شناسان و پژوهشگران حرفه ای ، با دقت از سوی  برخی از ستاره شناسان آماتور و مردم عادی نیز رصد شده و البته وجود لکه های ابر در آسمان سبب اخلال در دید برخی از این افراد شده است . در شب بعدی این ماه گرفتگی در آمریکا ، مردم ژاپن ، استرالیا و نیوزلند نیز شاهد شرایط مشابهی در آسمان شب بودند .

پژوهشگران و ستاره شناسان در توضیح دلیل کوتاه بودن غیر عادی ماه گرفتگی کامل رخ داده ، اعلام کردند : دلیل این موضوع ، عبور ماه از بخش فوقانی سایه کره زمین در مدار است که سبب کم شدن مدت زمان ماه گرفتگی کامل شد .

این مساله در حالی رخ داده است که در گذشته ، عموما ماه از بخش های میانی سایه کره زمین عبور کرده و این موضوع سبب می شد که مدت زمان وقوع ماه گرفتگی کامل ، بیشتر باشد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا