دیدگاه های علوم انسانی در تولید محصولات فناورانه مد نظر قرار گیرد

دکتر وحید احمدی در چهارمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات افزود: محصولات فناورانه تنها منحصر به تکنیک و فن نبوده و دارای لایه های پیچیده فرهنگی و اجتماعی است. 
وی گفت: فناوری اطلاعات و تنیدگی آن با مباحث اجتماعی نیازمند بازنگری در تولید آن همراه با مطالعات اجتماعی است. تاثیر ارزش های معنوی و اخلاقی در علم و فناوری باعث شکل گیری نظریه های فناوری، فلسفه، تاریخ و اخلاق شده و علوم انسانی و مهندسی را بهم پیوند زده است.
رئیس چهارمین همایش ملی مدیران فناوری و اطلاعات همچنین اظهار کرد: تولید محصول فناورانه بدون در نظر گرفتن ارزش های اجتماعی و پذیرش آن در جامعه سودمند نیست؛ تولید محصولات باید با ذوق و فرهنگ ایرانی همخوانی و هماهنگی داشته باشد و مطابق با ارزش های اجتماعی و فرهنگی طراحی و تولید شود. 
دبیر کل شورای عالی عتف افزود: محصولات فناورانه و فرهنگ، تاثیرات متقابلی بر هم دارند و این همایش با شعار فناوری اطلاعات از چشم انداز سیستم های اجتماعی – تکنیکی برگزار شده تا جایگاه مهم علوم انسانی در تولید محصولات فناورانه بیان شود.
وی با اشاره به سیستم های آموزش مجازی گفت: کلاس های غیر حضوری و نبود کنش استاد و دانشجو و بسیاری از مسائل اجتماعی و آموزشی دیگر تنها با نگاه تکنیکی و فنی امکان پذیر و قابل اجرا نیست و باید مولفه های تکنیکی و فیزیکی همراه با مسائل انتزاعی فرهنگی و اجتماعی یکجا دیده شود.
احمدی گفت: علوم انسانی بیشترین نقش را در فناوری دارد زیرا تولید محصولات اجتماعی بدون توجه به اثرات انتزاعی، اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی سودمند نبوده و شاید صدمات اخلاقی جبران ناپذیری داشته باشد؛ در کنار چشم انداز های تکنیکی سیستم ها، باید به پیامدهای اجتماعی آنها نیز همزمان توجه شود. 
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از مدیران حاضر در همایش خواست که همراستا با سیاست های کلان کشور حلقه پیوند پژوهشگران علوم انسانی و مهندسان در طراحی تولید محصولات فناورانه و بومی سازی آن باشد.
احمدی افزود: در تولید محصولات فناورانه فرهنگی حتما در کنار برنامه نویسان و سخت افزار از کارشناسان حوزه علوم انسانی استفاده شود تا به چشم انداز تعریف شده در سیاست های کلان کشور و جایگاه های رفیع علمی و اقتصادی، فناورانه و فرهنگی دست پیدا کنیم.
چهارمین همایش علمی فناوری و اطلاعات با محوریت اجتماعی و تکنیکی امروز آغاز به کار کرد و در این همایش، به محصولات برگزیده برتر، جایزه ملی فناوری اطلاعات برتر در سه سطح طلایی ، نقره ای و برنزی اهداء می شود.
به گزارش ایرنا، در این همایش از یک ایده برتر تقدیر خواهد شد و از 36 مقاله پذیرفته شده، 9 مقاله بطور شفاهی ارائه خواهد شد و بقیه به صورت پوستر نمایش داده می شود. علاوه بر اهداء جایزه، از سه محصول برتر از 15محصول نیز تقدیر خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا