ساخت نمایشگر سه‌بعدی بدون شیشه!

 یکی از رایج‌ترین شیوه‌های تولید توهم سه‌بعدی، استفاده از نمایشگر برجسته‌بین خودکار است که مبتنی بر اختلاف منظر است؛ بدین ترتیب که هر چشم در معرض یک زاویه اندکی متفاوت از یک صحنه قرار می‌گیرد. این اثر معمولا با تعداد زیادی میکرولنزهای ریز ایجاد می‌شود که هر یک، مقدار کمی از نور را می‌تاباند.

با این حال، گرچه این شیوه دارای مزایای فراوان است و پیش‌تر در محصولات تجاری نیز به کار رفته است، اما زاویه دید باریک این نمایشگرها، گسترش کاربرد آن‌ها به نمایشگرهای بزرگ‌تر را با مشکل روبرو کرده است.

تیمی از محققان دانشگاه چنگدو و دانشگاه سیچوآن چین در روش جدید، لنزهای میکرکروی را جایگزین میکرولنزهای مسطح کرده‌اند. این دانشمندان نمونه اولیه‌ نمایشگرهایی را ارائه داده‌اند که در آن، انحنای بیشتر لنزهای میکروکروی، زاویه دید را از 20 تا 30 درجه به 32 درجه افزایش می‌دهد.

گرچه این نمونه اولیه هنوز جای پیشرفت دارد، اما محققان امیدوارند این استراتژی بتواند به زوایای دید بازتر و در نهایت نمایشگرهای سه‌بعدی چندنمایی بینجامد. چون آرایه‌های لنزهای میکروکروی را می‌توان به آسانی تولید کرد، دانشمندان تخمین می‌زنند که این نمایشگرها را بتوان با هزینه پایین ساخت و این موضوع نویدبخش کارکردهای جدید است.

به گزارش ایسنا،یکی از مزایای استفاده از لنزهای میکروکروی برای نمایشگرهای سه‌بعدی، تداخل پایین است؛ مشکل تداخل، زمانی رخ می‌دهد که پرتوهای نور از کانال‌های سمت راست و چپ به درون یکدیگر نشت و در تصویر کلی مداخله می‌کنند. در نمونه اولیه نمایشگر جدید، محققان نشان داده‌اند که نور لنز را می‌توان در ناحیه کوچکی متمرکز کرد به طوری که اثر تداخل محدود شود.

چون پایین‌آوردن تداخل با کوچک‌ترکردن نقاط نور، دارای اثر منفی کاهش‌دادن شفافیت و کارآیی نوری است، دانشمندان به دنبال رفع این چالش‌ها در آینده هستند.

آن‌ها همچنین به دنبال‌ نازک‌ترکردن ابزار نمایشگر سه‌بعدی هستند، زیرا اجزای نوری، نمایشگرهای سه‌بعدی را ضخیم‌تر از نمایشگرهای دوبعدی معمولی کنونی می‌کنند.

جزئیات این فناوری در مجله Display Technology منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا