سهم پررنگ محیط زیست در مجمع عمومی سازمان ملل

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مجید شفیع پور افزود: رونمایی از برنامه ابتکار تاب آوری با اقلیم، نشست احیاء و تجمیع تلاش ها برای اجرای فعالیت های مرتبط با آب ذیل هدف ششم توسعه پایدار، اقیانوس ها و کربن آبی، اجلاس سران تغییر آب و هوا با حضور دبیرکل سازمان ملل بخشی از این برنامه ها بود.
وی اظهار کرد: بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در جلسه ای ویژه تحت عنوان 'اجلاس سران تغییر آب و هوا' با حضور مقام های بلند پایه کشورهای مختلف در مجمع عمومی سازمان ملل، از تمامی کشورهایی که با پیوستن به توافق نامه تغییرات آب و هوای پاریس، زمینه تحقق هدف جهانی مقابله با گرمایش زمین را ایجاد و تقویت کردند، قدردانی کرد.
رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون ها سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به سخنان دبیرکل سازمان ملل در این نشست، اظهار کرد: دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی خود به پذیرش رسمی توافق نامه پاریس از سوی 29 کشور اشاره داشت و این اقدام را گام تاریخی کشورها برای مقابله با گرمایش جهانی و حفظ زمین دانست.
وی ادامه داد: بان کی مون با ذکر نام 29 کشوری که فرآیند پیوستن به توافق پاریس را به صورت کامل و از طریق مجالس با ساز و کارهای کشور خود طی کرده اند، از آن ها حمایت و قدردانی کرد.
*** تکمیل فرآیند پیوستن60 کشور دنیا به توافق آب و هوای پاریس 
به گفته شفیع پور، با گذشت تنها چند ثانیه از سخنرانی دبیرکل سازمان ملل و به روز رسانی آمار کشورهایی که روند پیوستن به توافق پاریس را به صورت کامل طی کرده اند، عدد 29 کشور به 60 کشور رسید که سهمی 47.5 درصدی از کل میزان انتشار گازهای گلخانه ای جهان داشتند.
رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون ها سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری این موضوع که مرز مبنا برای نافذ و جاری شدن توافق نامه پاریس، پیوستن رسمی حداقل 55 کشور و پوشش 55.5 درصدی از کل میزان انتشار گازهای گلخانه ای در جهان است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 7.5 درصد تا رسیدن به این مرز مبنا و پایه ای فاصله است.
*** دعوت بان کی مون از کشورهای جهان برای پیوستن به توافق آب و هوا پاریس 
وی افزود: با توجه به اینکه سهم 28 کشور عضو اتحادیه اروپا بالغ بر 15 درصد از کل میزان انتشار گازهای گلخانه ای در جهان است و با پیوستن آنها مرز پایه ای برای اجرایی شدن توافق نامه پاریس حاصل می شود، بان کی مون به صورت جدی بر پیوستن رسمی سایر کشورها به ویژه اعضای اتحادیه اروپا تا پایان سال جاری یعنی حدود سه ماه دیگر به این توافق تاکید داشت.
شفیع پور اشاره ای هم به درخواست جدی دبیرکل سازمان ملل از سران کشورهای حاضر در صحن عمومی سازمان ملل داشت و گفت: بان کی مون از سران کشورها خواست تا به فوریت و شتابان برای نسل های آینده و بقای نسل کنونی، به توافق نامه پاریس بپیوندند و در مقابله با گرمایش زمین و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مشارکت کنند. 
*** عدم آگاهی و شناخت بشر از اقیانوس ها/ نقش مهم اقیانوس ها در جذب کربن
رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون ها سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به نشست بسیار مهم ' اقیانوس ها و کربن آبی' داشت و گفت: این نشست به ابتکار عمل نخست وزیر نروژ و با مسئولیت وی برگزار شد.
وی ادامه داد: به رغم اینکه انسان قرن ها است از این موضوع که سه چهارم کره زمین را آب تشکیل داده اطلاع داده، اما آنچه در این نشست مورد تاکید قرار گرفت، عدم آگاهی و شناخت بشر از بالغ بر 90 درصد اقیانوس ها است.
وی افزود: یادآوری ضوابط اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت IUCN و تاکید بر گسترش مناطق حفاظت شده دریایی کشورها به میزان حداقل 10 درصد از عرصه اقیانوس ها و دریاها تا سال 2020 یعنی حدود 4 سال دیگر از دیگر نکات کلیدی مطرح شده در این نشست بود.
شفیع پور بیان کرد: در این نشست ضمن تاکید بر نقش مهم اقیانوس ها در جذب کربن به عنوان چاهک مدنظر از اتمسفر، اشاره شد که اقیانوس ها دارای ظرفیت هایی برای تولید انرژی و استفاده از منابع زیر آب هستند که با بهره گیری از آن می توان علاوه بر حفظ و توسعه حیات آبزیان در نقاط مختلف جهان، همزمان با رشد سبز، رشد آبی را نیز دنبال کرد.
رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون ها سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به دیگر مباحث مطرح شده در این نشست داشت و اظهار کرد: با توجه به اینکه بیش از دو سوم جمعیت کره مسکون در نواحی ساحلی و دریایی زندگی می کنند و تاثیری که عملکرد بشر در نواحی خشکی بر محیط های دریایی و اقیانوسی خواهد داشت، ادامه روند فعلی در خشکی، تهدیدی برای زندگی ساحل نشینان و دریا نشینان نیز خواهد بود.
وی ادامه داد: به طور نمونه اشاره شد که یکی از این تهدیدها، کشف و مشاهده بقایایی از پلاستیک در بدن بالغ بر90 درصد آبزیان و پرندگان صید و شکار شده در نقاط مختلف جهان است که در مجاروت دریاها و اقیانوس ها سکونت داشتند.
شفیع پور عنوان کرد: در این نشست تاکید شد با توجه به پیش بینی های صورت گرفته در هدف 14 از اهداف توسعه پایدار جهانی، ضروری است نگاه به اقیانوس ها از نگاه سنتی مبتنی بر منبع تامین غذا و نیاز نسل آینده و بهره کشی صرف به نگاه نوین مبتنی بر حفاظت و بهره برداری پایدار تغییر پیدا کند.
وی اشاره ای هم به حضور خود به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در این نشست داشت و افزود: به عنوان نماینده ایران اشاره ای به گزارش هیات بین دولت ها تغییرات آب و هوایی با عنوان ' ارتباط اقیانوس و اقلیم' و غفلت جدی و بلند مدت جامعه جهانی به موضوع پر اهمیت دریاها و اقیانوس ها داشتم.
شفیع پور افزود: برای نخستین بار جامعه جهانی پس از سال ها غفلت در مذاکرات و توافق نامه تغییرات آب و هوا پاریس موضوع اقیانوس ها را به صورت جدی مورد توجه قرار داد.
به گفته وی، ضروری است کشورهای جهان با استفاده از تجارب و رخدادهای مثبت و منفی گذشته در این حوزه، با رویکردی نو به موضوع اقیانوس ها و دریاها نگاه کنند و با اعمال مدیریت علمی و درست مانع از آن شوند که عرصه دریایی نیز همچون عرصه خشکی بر اثر زیاده خواهی و بهره کشی ناپایدار بشری از منابع دریایی دچار بر هم ریختگی توازنی و اکوسیستمی و در نهایت فروپاشی شود. 
به گفته شفیع پور، علاوه بر نخست وزیر نروژ، رئیس جمهور شیلی، وزیر محیط زیست فرانسه، معاون رئیس جمهور اندونزی، رئیس اتحادیه آفریقا، رئیس جمهور جزیره مارشال، وزیر امور خارجه مالدیو و چند کشور کوچک جزیره ای در این نشست حضور داشتند.
*** تلاش برای ایجاد دهه دوم آب در جهان 
وی اشاره ای هم به نشست 'احیاء و تجمیع تلاش ها برای اجرای فعالیت های مرتبط با آب ذیل هدف ششم از اهداف توسعه پایدار جهانی' با ابتکار مشترک دولت جمهوری تاجیکستان، UNDSA و UNDP داشت و افزود: این نشست به منظور بررسی راهکارهای تامین و دستیابی به هدف ششم مبتنی بر تامین آب شرب و بهداشتی برای جامعه جهانی شکل گرفت.
شفیع پور ادامه داد: با توجه به اتمام نخستین دوره دهه آب که طی سال های 2005 تا 2015 شکل گرفته بود، این نشست به دنبال زمینه سازی برای هدایت و هم افزایی تلاش ها در قالب ایجاد یا پیشنهاد ایجاد یک دهه دیگر برای تمرکز بر موضوع آب بود.
وی اشاره ای هم به حضور خود به عنوان نماینده ایران در این نشست داشت و افزود: با طرح مباحث، نظرات، دیدگاه ها و پیشنهادهای ایران در این نشست، حمایت کامل ایران از ایجاد دهه دیگری برای آب در محدوده سال های 2018 تا 2028 را اعلام کردم.
رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون ها سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: دهه دوم پیشنهادی به صورت تقریبی در افق زمانی سال 2030 اهداف توسعه پایدار قرار می گیرد و همین امر می تواند منجر به هماهنگی و انسجام بیشتر تلاش های جهانی در زمینه چگونگی بهره گیری منابع آبی شود.
وی با اشاره به صحبت های خود مبنی بر اینکه آب می تواند به عنوان عاملی برای ثبات و صلح در مناطق گوناگون مورد استفاده قرار گیرد، خاطرنشان کرد: با بتوان با استفاده از ساز و کارهای قانونی و نظام مند جهانی، مباحث مختلف حوزه آبی جهان همچون آب های سطحی و زیرزمینی مشترک بین کشورهای مختلف را با رعایت حقوق آب برای کشورها در تقسیم بندی عرصه های مختلف کشاورزی، صنعتی، شرب و حق آبه زیست محیطی به منظور حفاظت از تالاب های فرامرزی پیگیری کرد.
شفیع پور ضمن یادآوری تاثیرپذیری بالای منطقه غرب آسیا از پدیده گرمایش زمین و افزایش 1.5 برابر بیشتر از میانگین جهانی در این منطقه بر اثر ازدیاد غلظت گازهای گلخانه ای در اتمسفر، خاطرنشان کرد: کمبود جدی منابع آب های تجدید پذیر، ازدیاد روز افزون جمعیت، افزایش تقاضا برای آب شرب و در نتیجه نیاز بیشتر به منابع آبی برای توسعه منطقه را با چالش جدی در حوزه آب روبه رو کرده است.
به گفته وی، آب یکی از عوامل و مباحث مهمی است که نه تنها هدف ششم توسعه پایدار بلکه اهداف بسیار مهمی همچون اهداف 2 ، 3، 12، 13 و 14 متمرکز بر فقرزدایی و حفاظت از محیط زیست دریایی را نیز پوشش داده است.
رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون ها سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر نقش و جایگاه مهم آب برای مقابله با اثرات سوء تغییرات آب و هوا، تصریح کرد: آب به عنوان بستر ضروری برای توسعه است که باید به صورت یکپارچه مورد توجه قرار گیرد و مدیریت تلفیقی و یکپارچه آب به عنوان ضرورت ایجاد توازن و تعادل میان محیط های انسانی و اکوسیستم های موجود مورد پیگیری و اقدام قرار گیرد.
وی اشاره ای هم به نقش مهم تصفیه فاضلاب ها و پساب ها به عنوان یکی از راهکارهای مهم تامین آب بهداشتی داشت و افزود: با توجه به هدف تعیین شده تا سال 2030 برای تامین آب شرب بهداشتی و سالم برای 44 میلیون نفر در سال، همچنین ضرورت تحت پوشش قرار گرفتن سالانه 160 میلیون نفر برای آب شرب سالم و بهداشتی تا سال 2030، مشارکت دولت ها، سازمان های محلی و منطقه ای، موسسات آموزشی، تحقیقاتی و دانشگاهی، بخش خصوصی و بانک ها بسیار ضروری و مهم ارزیابی می شود.
شفیع پور خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین چالش های کنونی دنیا در این زمینه، عدم دسترسی دو میلیارد نفر در جهان به آب شرب با کیفیت مطلوب است که یقینا با گسترش روزافزون جمعیت و شدت گرفتن چالش تغییرات آب و هوا، این موضوع نیز تشدید خواهد شد. 
به گفته وی، گرمایش زمین می تواند تا سال2050 یعنی نیمه قرن 21 ،کاهش جدی منابع آبی که در حدود 40 درصد است را ایجاد کند از این رو قانونمند شدن حوزه جهانی آب به ویژه آب های فرامرزی سطحی و زیرزمینی بسیار ضروری است.
رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون ها سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: ایجاد توافق نامه های چند جانبه بین المللی برای رعایت حقوق آب در بالادست و پایین دست به منظور پیشگیری از مواجه ها، رخدادها و تنش ها میان کشورها در حوزه آب که متضمن پایداری و ثبات صلح در مناطق است، الزامی است. 
*** رونمایی از برنامه ابتکار تاب آوری با اقلیم
شفیع پور همچنین به رونمایی از برنامه ابتکار تاب آوری با اقلیم (سازگاری با تغییرات آب و هوا) که حکایت از پیش بینی و آمادگی برای جذب اثرات و باز ساختاردهی تلاش ها برای حضور در عرصه جهانی است اشاره کرد و افزود: بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، رئیس دبیرخانه (سازمان بهداشت جهانی) WHO، رئیس (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) FAO و هلن کلارک رئیس UNDP (برنامه عمران سازمان ملل متحد) و مدیر اجرایی (برنامه محیط زیست سازمان ملل) UNEP، بانک جهانی و تنی چند از مقامات بلند پایه کشورها از جمله حاضران در این مراسم بودند.
شفیع پور با اشاره به گفت و گوی خود و هلن کلارک رئیس UNDP (برنامه عمران سازمان ملل متحد) پیرامون اجرایی کردن اهداف توسعه پایدار، گفت: با توجه به چالش های پیش رو در ایران همچون مدیریت منابع آبی به ویژه برای منابع آبی مشترک با کشورهای همسایه اعم از کشورهای شمالی، غربی و شرقی و به خصوص در مورد ایجاد زمینه های احیاء و نجات تالاب بین المللی و مرزی هامون و زمینه های کاری گسترده UNDP، از کلارک خواستم تا ایران را در این زمینه همراهی کند.
وی ادامه داد: رئیس UNDP (برنامه عمران سازمان ملل متحد) اعلام کرد که این نهاد در 140 کشور جهان دارای فعالیت های گسترده ای است و با توجه به نقش مهم و توانمندی های ایران در سطح ملی و منطقه ای برای مواجه با بحران های محیط زیستی، تقویت همکاری ها با ایران در دستور کار قرار دارد.
رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون ها سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ضمن تقدیر از تلاش های گری لوئیس نماینده UNDP در ایران، از کلارک خواستم تا با ایجاد هم افزایی بیشتر میان گری لوئیس و همتایانش در کشورهای منطقه اعم از افغانستان، عراق و سایر کشورهای شمالی و جنوبی ایران برای شکل دهی یک مجموعه راهبردهای عملی به منظور ارتقاء وضعیت محیط زیست کشورهای منطقه به ایران کمک کند.
وی اظهار کرد: رئیس UNDP (برنامه عمران سازمان ملل متحد) با اعلام قول مساعد همکاری، از پیوستن ایران به توافق جهانی تغییرات آب و هوا تقدیر کرد. 
شفیع پور گفت: گروه رهبری تاب آوری اقلیمی برنامه ای است که با مشارکت تمامی نهادهای بین المللی هم چون WHO، FAO،UNEP و UNDP می تواند زمینه ساز ورود بخش خصوصی همچون شرکت های بیمه ای تحت عنوان مجمع توسعه بیمه ها باشد که عملا جمعیت بسیار آسیب پذیر جهان را از انواع حمایت های لازم بیمه ای در عرصه تامین مواد غذایی، ارتقاء بهداشتی و همچنین رفتار با منابع آب و عرصه های کشاورزی برخوردار کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا