طراحی وساخت ایمونوسنسورهای تشخیص زود هنگام هپاتیت B

به طور معمول اصطلاح 'هپاتیت ویروسی' به عفونت هایی گفته می شود که توسط حداقل چهار ویروس مختلف یعنی ویروس هپاتیت A (هپاتیت عفونی)، ویروس هپاتیت B (هپاتیت سرمی)، عامل دلتا یا ویروس های هپاتیت non-B و non-A ایجاد شده باشد. عارضه مهم هپاتیت حاد، پیشرفت به سمت بیماری مزمن کبدی است که به طور معکوس با سن ابتلا ارتباط دارد.

به نظر می­رسد که 35 تا 70 درصد تمام موارد نارسائی کبدی ناشی از ویروس هپاتیت ب (HBV ) است و در صورت عدم فراهم بودن پیوند کبد، مرگ و میر آن حدود 80 درصد است. تظاهرات بالینی هپاتیت های ویروسی در انسان با یکدیگر مشابه است و تنها بر اساس آزمایش های ویرولوژیک و سرولوژیک تشخیص آنها از یکدیگر امکان پذیر است. البته درصورت تشخیص به موقع بیماری ویروسی هپاتیت می توان از پیشرفت بیماری پیشگیری کرد و از طرفی از انتقال بیماری به افراد سالم جامعه که ممکن است در اثر نا آگاهی صورت بگیرد، جلوگیری کرد.
پروژه محققان در دانشگاه تهران با اهدافی همچون برهمکنش قوی و تمایل بسیار بالای آنتی­ژن-آنتی­بادی، استفاده از دو دسته آنتی­بادی (شامل پلی­کلونال و منوکلونال) جهت قدرت تشخیص انتخابی بسیار بالا، استفاده از سه روش قدرتمند (الکتروشیمی، شیمی لومینسانس و تغییر ظرفیت خازنی) جهت تولید سیگنال و مقایسه عملکرد آن ها و استفاده از نانوذرات طلا به عنوان نشانگر هایی که دارای خاصیت تولید سیگنال بالا است به انجام رسیده است.
هدایت اله قورچیان مجری این پروژه گفت: هپاتیت ب بیماری واگیر دار و ویروسی و از مشکلات کشور است که آشکارسازی و تشخیص به موقع آن جان تعداد زیادی را میتواند نجات دهد همچنین این امر به پیشگیری و درمان به موقع بیماری نیز کمک می کند.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: در این راستا تحقیقات کاملی درباره این بیماری انجام شد و روش های متعددی برای تشخیص زود هنگام بیماری مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت نمونه آزمایشگاهی ایمونوسنسور جهت تشخیص زود هنگام ویروس هپاتیت ب مبتنی بر نانوذرات اصلاح شده طراحی و ساخته شد.
وی نوآوری موجود در این طرح را علاوه بر وجود سنسور وجود فناوریهای روز دانست و تصریح کرد: ایمونوسنسور با استفاده از واکنش بین آنتی ژن و آنتی بادی ساخته شده که از فناوری نانو در این طراحی استفاده شده است همچنین آشکارسازی در این دستگاه به سه روش انجام می شود.