ساخت سنسور هوشمند جهت بهبود شرایط بیماران پارکینسون

پژوهشگران با طراحی و ساخت یک دستگاه و سیستم مجهز به نام ریمپارک (rempark) که از سنسوری کوچک ، یک گوشی تلفن هوشمند و یک هدفون تشکیل شده ، امیدوارهستند تا بتوانند در زندگی بیماران پارکینسون تغییرات مثبت ایجاد کنند . این محققان معتقد هستند که بیماران پارکینسون با کمک این دستگاه کمتر به دیگران نیازمند بوده و زندگی آسان تری خواهند داشت .

این پروژه تحقیقاتی اروپایی که در شهر بارسلونا (Barcelona) اسپانیا سرپرستی می شود ، یک روش درمانی برای درمان بیماری پارکینسون ارائه نمی دهد ، در واقع این پروژه با این طرح جدید خود می تواند کیفیت زندگی این بیماران را بهبود بخشیده و به آنها استقلال بیشتری دهد .

این طرح از چارچوب سخت افزاری و نرم افزاری متشکل از یک حسگر یا سنسور کوچک ، یک گوشی تلفن هوشمند و یک هدفون تشکیل شده که در آزمایشگاه الکترونیکی دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا (Polytechnic University of Catalonia) در شهر بارسلونا طراحی و ساخته شده است .

در این طرح سنسور کوچک ، داده های مربوط به حرکات بیمار را ثبت و علائم آن را شناسایی می کند. وقتی بیمار دچار مشکل هماهنگی در اعضای بدنش می شود ، محرک صوتی ، به طور خودکار فعال شده و به بیمار کمک می کند تا درست راه رفته و مسیر حرکتش را حفظ کند .

قابل توجه است که این داده ها و اطلاعات به طور هم زمان به تلفن هوشمند پزشک فرستاده می شود تا داروهای بیمار را بر اساس آخرین تغیرات وضع بیمار ارائه دهد .

انجلز بایِس (Àngels Bayés) متخصص مغز و اعصاب از مرکز پزشکی تکنن (Teknon Medical Centre)  واقع در بارسلونا و سرپرست این تیم تحقیقاتی در این رابطه می گوید : این دستگاه به ما خبر می دهد که بیمار چند ساعت بدون مشکل حرکت می کند و چند ساعت برای حرکت و راه رفتن مشکل دارد و در این دو مرحله ، متفاوت حرکت او چگونه است . ما می توانیم بفهمیم که آیا بیمار از بی حرکتی کامل رنج می برد و این اختلال چند بار در طول روز اتفاق می افتد . علاوه بر این ، سرعت حرکت  بیمار را نیز شناسایی خواهیم کرد .

او در ادامه می افزاید : این سیستم به طورخودکار مشکل حرکتی بیمار را تشخیص می دهد و محرک سیگنال های صوتی را فعال می کند تا بیمار بتواند بهتر حرکت کرده و راه برود .

بر اساس اعتقاد محققان و پژوهشگران ، بزرگترین چالش این پروژه ، جاسازی مدارهای الکترونیکی و الگوریتم های پیچیده درون دستگاه کوچک ، قابل حمل ، کاربردی و مناسب بوده است .

کارلوس پرز لوپز (Carlos Pérez López) مهندس الکترونیک که در این پروژه تحقیقاتی همکاری داشته ، می گوید: ما درون این سنسور کوچک، یک شتاب سنج داریم که شتاب حرکت بیمار را در پیاده روی اندازه می گیرد . علاوه بر آن یک مغناطیس سنج نیز در آن کار گذاشتیه ایم که همانند قطب نما داده های مربوط به میدان مغناطیسی را ثبت می کند . دستگاه ما همچنین دارای یک ژیروسکوپ (گردش نما) است که چگونگی حرکت بیمار را در سه محور فضایی نشان می دهد . این داده ها پس از ثبت با الگوریتم ریاضی آنالیز شده و در پایان ، ما با کمک این داده ها می توانیم حرکت های بیمار را طبقه بندی کنیم .

بر اساس گزارش محققان این پروژه ، این دستگاه به بیمار کمک می کند تا استقلال بیشتری داشته و کمتر نیازمند دیگران باشد .

پائولا کوئیسپه (Paola Quispe) از پرستاران مرکز پزشکی تکنن در این رابطه می گوید : برخی از بیماران پارکینسون برای بهبود کارآیی این دستگاه پیشنهادهایی را ارائه داده اند . بیشتر بیماران ترجیح می دهند که حسگرها کوچک تر باشند . در ضمن بین زمانی که حسگر ها مشکلی را شناسایی می کنند و زمانی که محرک صوتی  ، پیام را ارسال می کند ، حدود یک دقیقه طول می کشد که به نظر بیماران این زمان طولانی است . علاوه بر آن ، این بیماران ترجیح می دهند که به جای صدای مترونوم ، ریتم هایی موسیقیایی تر را دریافت کنند .

جوآن کَبِستانی (Joan Cabestany) مهندس برق مخابرات (Telecommunications engineering) هماهنگ کننده این پروژه اروپایی می گوید : پژوهشگران در حال حاضر در نظر دارند با کمک این دستگاه میزان داروی مورد نیاز بیمار را با توجه به نیازهای بدن او ، در زمان واقعی تنظیم کند  .

او در ادامه اظهار داشت : گام بعدی تبدیل این دستگاه به یک دستگاه کامل پزشکی است که به پزشکان کمک کند به نحو بهتری بیماری و سطح آن را تشخیص داده  و در نهایت بتوانند داروی مناسب و میزان دقق آن را به بیمار ادائه دهند و به این ترتیب  باعث بهبود وضعیت سلامتی بیمار شوند . در خاتمه باید به ای نکته اشاره کرد که ساخت دستگاه های پزشکی در اروپا تابع مقررات سختی هستند بنابراین باید در این راستا کار تحقیقاتی و آزمایشی بیشتری انجام شود . 

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا