راه اندازی 20 بخش درمان ناباروری تا پایان سال جاری در ایران

دکتر اشرف آل یاسین روز یکشنبه در نشست خبری این کنگره اظهار کرد:سیاست های دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر درمان ناباروری و افزایش جمعیت است بنابراین برای افراد نابارور که شرایط مالی چندان مناسبی ندارند درمان ها رایگان شده است. 
وی ادامه داد: بر این اساس اولین درمان آی وی اف ، اولین انتقال جنین فریزشده و انجام 2 بار آی یو آی در بیمارستان های دولتی و مراکز دانشگاهی رایگان انجام می شود.
به گفته آل یاسین تاکنون 250 نفر در سراسر کشور در سامانه ناباروری وزارت بهداشت ثبت نام کرده و آی وی اف دریافت کرده اند.
وی اهدای تخمک، اهدای جنین، استفاده از رحم اجاره ای را از دیگر روش های درمان نازایی عنوان کرد و گفت : این روش ها سال ها است که در ایران انجام می شود. 
آل یاسین اظهار کرد: ایران تنها کشوری است که در زمینه اهدای جنین قانون دارد، اهدای جنین به ندرت در برخی ایالت های آمریکا انجام می شود، در کشورهای اسلامی هیچ کدام از روش های اهدایی انجام نمی شود و کشورهای اسکاندیناوی با این روش مخالف هستند. 
مدیر گروه زنان و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد اهدای اسپرم نیز گفت:در مورد اهدای اسپرم جلسات متعددی در وزارت بهداشت در حال برگزاری است اما به دلیل برخی مشکلات فقهی هنوز تصمیم گیری نهایی در مورد آن صورت نگرفته است.
دکتراشرف جمال متخصص زنان و زایمان نیز اظهار کرد: یکی از دلایل زیاد بودن استفاده از روش های درمان نازایی به ویژه اهدای جنین در کشور ما فرهنگ اسلامی و ایرانی و محکم بودن نظام خانواده است؛ در کشورهای دیگر نظام خانواده چندان استحکام ندارد و ممکن است افراد پس از متوجه شدن مشکل نازایی، به ازدواج دیگر روی بیاورند اما در کشور ما افراد تمایل زیادی به حفظ خانواده دارند. 

** ضرورت انجام غربالگری برای تمام زنان باردار 
وی به راه اندازی رشته پریانتولوژی در ایران اشاره کرد و گفت: استفاده از خدمات این رشته می تواند به پیشگیری از مرگ مادر در صورت وجود مشکل در جنین و همچنین تولد نوزاد دارای ناهنجاری منجر شود. 
جمال افزود: 50 مورد از عوامل تهدید جان مادر و ناهنجاری های جنینی با استفاده از غربالگری پریانتولوژی قابل تشخیص است و اجازه سقط جنین در سن زیر 20 هفتگی داده می شود به همین دلیل با استقبال خانواده ها مواجه شده است. 
وی در مورد غربالگری ها برای تشخیص سندرم دان گفت: هر بارداری می تواند سندرم دان یا ناهنجاری های جنینی داشته باشد و به رغم اینکه این ناهنجاری ها در سنین 35 سال به بالا در مادران بیشتر بروز می کند لازم است تمام زنان باردار این غربالگری را انجام دهند. 
جمال اظهار کرد: این غربالگری باید در سه ماهه اول بارداری انجام شود و هزینه آن حدود 15میلیون ریال است که البته اقداماتی برای پوشش بیمه ای آن در دست انجام است. 
وی در مورد مضرات استفاده از تلفن همراه برای مادران باردار گفت: در این مورد هیچ گزارش علمی مستندی اعلام نشده است اما بهتر است مادران باردار کمتر از تلفن همراه استفاده کنند به ویژه هنگامی که به شارژ زده می شود به دلیل وسعت میدان مغناطیسی در کنار دستگاه نباشند. 

** شیوع ناباروری در 10 درصد زوجین 
دکتر فاطمه سروی استادیار بخش نازایی بیمارستان شریعتی در مورد طیف بیماری های منجر به نازایی گفت: این بیماری ها طیف گسترده ای دارند و طبق آمار موجود در کتب پزشکی 10 درصد زوج ها در معرض خطر نازایی هستند اما بر اساس مشاهدات عینی در مراکز درمانی دیده شده که میزان ناباروری رشد قابل توجهی در ایران داشته است. 
وی علت افزایش ناباروری در کشور را اقدام به بارداری در سنین بالا عنوان کرد و گفت: بیشتر زوج ها اطلاع کافی ندارند و تصور می کنند که هر سنی که بخواهند می توانند صاحب فرزند شوند درحالی که با افزایش سن میزان تخمک گذاری کاهش می یابد. 
سروی افزود: یکی از مهمترین علل نازایی پائین آمدن عملکرد تخمدان در سنین بالاتر است و پس از آن بیماری هایی مانند آندومتریوز در این زمینه دخیل هستند. 
وی ادامه داد: برخی از مشکلات نازایی نیز مربوط به مردان است و عملکرد پائین اسپرم به دلایل مختلف مانند آلودگی های محیطی از جمله علل اصلی آن شناخته شده که در تمام کشورهای دنیا شیوع یافته است. 
دکتر زینت قنبری متخصص زنان و زایمان نیز در مورد مشکلات کف لگن که باعث بی اختیاری ادرار در زنان می شود، اظهار کرد: این مشکل از سن 18 سال به بالا ممکن است رخ دهد و کیفیت زندگی بیماران را دچار اختلال می کند. 
وی افزود: بیماری های مربوط به کف لگن می تواند با روش های جراحی و غیرجراحی درمان شود.
کورس جعفری مدیر بخش اجرایی کنگره نیز با بیان اینکه حدود 2 هزار نفر از متخصصان سراسر کشور در این کنگره حضور خواهند داشت، افزود: این کنگره 20 مهمان خارجی از کشورهای انگلیس، آمریکا، آلمان و استرالیا نیز دارد که بیشتر آنها نیز اساتید ایرانی غیرمقیم هستند. 
وی افزود: 500 مقاله به این کنگره ارسال شده که 25 درصد از این تعداد به صورت سخنرانی ارایه می شود. 
جعفری از برگزاری نمایشگاهی در حاشیه این کنگره خبر داد و گفت: در این نمایشگاه حدود 70 شرکت دارویی و تجهیزات پزشکی و 10 شرکت انتشارات پزشکی حضور می یابند. 
پانزدهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی ایران از 13 تا 16 مهرماه در مرکز همایش های رازی برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا