برنامه‌ای ۲۸۰ ساله!

کالینینگراد، یک بندرگاه دریایی در روسیه است که پس از انقلاب روسیه این نام برای آن انتخاب شد.
کالینینگراد در نزدیکی دریای بالتیک، میان لهستان و لیتوانی واقع است و محلی است که رهبران پیش از پوتین، گاه و بی گاه تهدید می‌کردند که در آنجا موشک‌های اتمی مستقر خواهند کرد. 

اما در قرن هجدهم، این شهر که کونیگسبرگ نامیده می‌شد، در خطه پادشاهی پروسیا واقع بود. البته این شهر در تاریخ ریاضیات هم جایگاه خاصی دارد؛ چرا که سرچشمه یکی از مسائل مهم در ریاضیات است.

کونیگسبرگ در میان دو ساحل رودخانه پره‌گل واقع شده بود و شامل دو جزیره در وسط رودخانه بود. این جزیره‌ها و بقیه جاهای کونیگسبرگ، با هفت پل به هم پیوند داده می‌شدند.
 

سال‌ها بود که یک مسئله فکر مردم شهر را به خود مشغول کرده بود و آن اینکه آیا می‌شد از روی هر هفت پل رد شد، بدون اینکه از روی هر پل بیش از یکبار عبور کرد؟ 

لئونارد اویلر (ریاضیدان بزرگ سوییسی) در سال ۱۷۳۶ نشان داد که چنین چیزی غیرممکن است. مشکل این بود که هر قسمت از شهر (دو جزیره و دو ساحل رودخانه) توسط تعداد فرد از پل‌ها به هم متصل می‌شدند.

اگر هریک از آنها با تعداد زوجی از پل‌ها به هم متصل می‌شدند، در این‌صورت می‌شد از یک نقطه شروع به حرکت کرد و با یک مسیر پیوسته از روی تمام پل‌ها، فقط یک بار عبور کرد.

اویلر کار خود را Geometriam Situs یا «هندسه مکان» نام نهاد و این آغاز حوزه‌ای از ریاضیات بود که امروزه نظریه گراف نامیده می‌شود. پس از سال‌های متمادی، بعد از ناپدید شدن پروسیا و تبدیل شدن کونیگسبرگ به کالینگراد و روی کار آمدن پوتین در روسیه، امروز گوگل هم برنامه‌ای بر همین اساس پدید آورده است.
 

به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از وایرد، همین هفته، گوگل از یک برنامه برای گوشی‌های هوشمند رونمایی کرد. این برنامه جدید که Trips نام دارد، به کاربران کمک می‌کند تا به برنامه‌ریزی برای تعطیلات بپردازند. تریپس به‌طور خودکار سفر و گشت‌وگذار در شهرهای بزرگ جهان را برنامه‌ریزی می‌کند.

کافی است به این برنامه بگویید مثلاً هشت ساعت در پاریس اقامت خواهید داشت و سپس خواهید دید این برنامه روی نقشه، از یک مکان جالب به مکان هیجان‌انگیز دیگر، مسیری ترسیم می‌کند و زمان کافی برای شما فراهم می‌کند تا قبل از اینکه از یک مکان به مکان دیگر بروید، از لذت کافی برخوردار شوید.

گفته می‌شود که تریپس این کار را با دو ابزار انجام می‌دهد: یکی تحلیل مقدار بسیار زیادی از داده‌ها که بیانگر بازدید دیگر افراد از اماکن جالب در گذشته هستند، و دیگری «هندسه مکان» اویلر.

اندرو تامکینز (پژوهشگر گوگل) می‌گوید: «اگر بدانید که از چه جاهایی می‌خواهید دیدن کنید، می‌توانید از الگوریتم‌هایی که با اویلر ساخته شده استفاده کنید تا بهترین مسیر را انتخاب نمایید. البته منظورم از اویلر، نام یک سابروتین در الگوریتم کار ماست.»

در سال‌های اخیر، گوگل و دیگر دست‌اندرکاران اینترنتی همچون فیس‌بوک و آمازون، با تحلیل مقدار بسیار زیادی از اطلاعات، در سبک زندگی مردم تغییر ایجاد کرده‌اند. مثلاً تامکینز عضو گروهی در گوگل است که Smart Reply را پدید آورد. اسمارت‌ریپلای یک ابزار در جی‌میل است که یاد گرفته است به‌طور خودکار و با تحلیل میلیون‌ها پاسخی که وجود دارند، به ایمیل‌ها جواب بدهد.
 

به‌همین صورت، بسیاری دیگر از شرکت‌های فناوری نیز کارهای مشابهی انجام می‌دهند؛ البته نه فقط با پیام‌های ایمیل، بلکه با عکس‌ها، واژگان و حتی ویروس‌های کامپیوتری و همچنین تولید آگهی‌های هدفمند.

اما خوب است به یاد داشته باشیم که هیچ‌یک از این کارها جادوها نیستند. حتی شبکه‌های عصبی هم که با استفاده از تصویر مغز انسان توسعه داده می‌شوند، جادو نیستند. بلکه در پس تمام آنها، ریاضیات سنتی قرار دارد و در بعضی موارد همچون Trips، یک ریاضیات ۲۸۰ ساله!

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا