اختصاص رتبه سوم علوم انسانی به دانشگاه اصفهان

طالبی در بازدید از ایسنای منطقه اصفهان به پرسش‌هایی در خصوص وضعیت تعداد دانشجویان، قطب‌های علمی، پردیس دانشگاه اصفهان، پارک علم و فناوری، پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی دانشگاه اصفهان، فعالیت‌های بین‌المللی، استخدام کارمند و وضعیت شاخص پژوه پاسخ داد.

طالبی با بیان اینکه دانشگاه اصفهان از لحاظ تعداد اعضای هیات‌ علمی افزایش داشته است، گفت: در سال گذشته تعداد جذب اعضای هیات علمی بیشتر از تعداد بازنشسته‌ها بوده است.

وی افزود: سال جدید تحصیلی با 660 عضو هیات‌ علمی در دانشگاه اصفهان آغاز شده است. امسال در مجموع 4200 نفر دانشجوی ورودی دانشگاه اصفهان هستند که از این تعداد 2200 نفر شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌شوند. همچنین 300 نفر دانشجوی میهمان و انتقالی در دانشگاه اصفهان به تحصیل خواهند پرداخت.

رییس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در مجموع 15 هزار نفر در سال تحصیلی جدید در دانشگاه به تحصیل خواهند پرداخت، ادامه داد: از میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی، 1900 نفر دانشجوی کارشناسی ارشد و حدود 300 نفر نیز دانشجو مقطع دکتری هستند.

آیین استقبال از دانشجویان جدیدالورود

طالبی گفت: ثبت‌نام برای ورودی‌های جدید به صورت کاملاً آنلاین انجام خواهد گرفت، دانشجویان کارشناسی ارشد ثبت‌نام خود را انجام داده‌اند و دانشجویان دکتری در حال انجام ثبت‌نام هستند. کلاس‌های دانشجویان کارشناسی ارشد و کارشناسی جدیدالورود به ترتیب از شنبه 27 شهریور و 10 مهر ماه آغاز می‌شود اما کلاس‌های دانشجویان قدیمی از 20 شهریور آغاز شده است. 

وی افزود: در ساعت 9:30 صبح شنبه 10 مهر ماه آیین استقبال از دانشجویان جدیدالورود در سالن شهید نیلفروش زاده برگزار خواهد شد، این‌گونه مراسم می‌تواند برای دانشجویان بسیار تأثیرگذار باشد در این مراسم دانشجویان با قوانین و مقررات دانشگاه، محیط دانشگاه و گروه‌ها و اساتید گروه‌ها آشنا می‌شوند.

دانشجویان تحصیلات تکمیلی؛ ظرفیت بالقوه برای کشور 

رییس دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه در پردیس دانشگاه اصفهان تنها دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری پذیرفته می‌شوند، اظهار کرد: در سال تحصیلی جدید، 157 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 50 نفر در مقطع دکتری پذیرش شده‌اند.

طالبی اظهار کرد: بسیاری از گروه‌های دانشگاه قائل به این هستند که دوره‌های کارشناسی جزئی از فعالیت‌های دانشگاه است و به هیچ‌وجه موافق نپذیرفتن دانشجویان کارشناسی نیستند، هرچند ظرفیت‌های دانشگاه اصفهان بیشتر به دانشجویان تحصیلات تکمیلی اختصاص دارد.

وی گفت: از دو سال پیش طرح جامع راهبردی دانشگاه اصفهان کلید زده شد و در جلسه تیر ماه سال جاری، کلیات آن به تصویب رسید البته بخش عملیاتی آن هنوز در دست بررسی است.

رییس دانشگاه اصفهان ادامه داد: فعالیت‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی یک ظرفیت بالقوه برای تمام کشور است که باید از این ظرفیت بالقوه برای رفع مشکلات و معضلات داخل کشور و در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی استفاده شود.

برنامه وسیع برای کیفی سازی پایان‌نامه‌ها

وی به نامگذاری سال 95 به عنوان سال "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" اشاره و خاطرنشان کرد: در دانشگاه‌ها در راستای اقدام و عمل، اولویت به پایان‌نامه‌هایی اختصاص پیدا کرده که جنبه کاربردی دارند و در واقع ظرفیت بالقوه فعالیت‌های دانشجویان با این قضیه به ظرفیت بالفعل تبدیل خواهد شد. مقالات حاصل از این‌گونه پایان‌نامه‌ها نیز می‌تواند کاربردی باشد.

رییس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه برنامه بسیار وسیعی برای کیفی سازی پایان‌نامه‌ها داریم، ادامه داد: این موضوع در سیاست گذاری‌های دانشگاه دیده شده است، به طوری که برای ارتقای درجه اساتید باید مقالات کاربردی در کارنامه اساتید نیز وجود داشته باشد.

افزایش دو برابری قرارداد با صنایع 

طالبی خاطرنشان کرد: در حال حاضر صنعت روال عادی خود را برای ارتباط با دانشگاه‌ها ندارد، اما همواره از طرف دانشگاه اعلام آمادگی برای همکاری وجود داشته است. با وجود اینکه صنعت در سال‌های اخیر با  کمی‌ها و کاستی‌هایی مواجه بوده اما در سال گذشته میزان فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه اصفهان از نظر تعداد و مبلغ قرارداد با صنایع حدوداً دو برابر شده است.

وی با بیان اینکه دفتر ارتباط با صنعت و جامعه در دانشگاه اصفهان فعال است، افزود: یکی از نیازهای کشورمان بحث‌های علوم انسانی است که مربوط به ارتباط دانشگاه با جامعه می‌شود. معاونت پژوهشی دانشگاه از اعضای هیات‌ علمی خواسته تا به صورت ماموریت گرا عمل کنند؛ به این صورت که هر کدام از اعضای هیات‌علمی یک برنامه پنج‌ساله برای فعالیت دانشگاهی خود داشته باشد. این موضوع باعث کیفی سازی و کاربردی سازی برون دادهای دانشگاهی خواهد شد.

رییس دانشگاه اصفهان گفت: یکی از مشکلاتی که گریبانگیر تمام دانشگاه‌های شهرستانی است، عدم اعتماد صنایع و شرکت‌ها به این دانشگاه‌ها است. اکثر صنایع و شرکت‌ها در استان‌ها از اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های تهرانی برای فعالیت‌های پژوهشی خود استفاده می‌کنند.

اختصاص رتبه سوم علوم انسانی به دانشگاه اصفهان

طالبی افزود: دانشگاه اصفهان یک دانشگاه جامع است و از نظر علوم انسانی جزو دانشگاه‌های برتر محسوب می‌شود به طوری که طبق آمار سال گذشته دانشگاه اصفهان از نظر تولیدات علمی در علوم انسانی پس از دانشگاه تهران و علامه طباطبایی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: جهت‌گیری دانشگاه اصفهان در پایان‌نامه‌ها و تحقیقات در چند سال گذشته به سمت حل مسایل و معضلات کشور مانند مساله آب، خشکسالی، تغییر آب و هوا، محیط زیست، انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است به طوری که برخی از این موضوعات منتج به انعقاد قرارداد با سازمان‌ها و ارگان‌ها شده است.

رییس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه هشت قطب علمی در دانشگاه وجود دارد، تاکید کرد: پژوهشکده امنیت پژوهی نیز در حوزه علوم اجتماعی در دانشگاه فعال است که به مسایل اجتماعی کشور می‌پردازد. همچنین در قطب علمی اقتصاد بین‌المللی فعالیت‌هایی انجام گرفته که منجر به انعقاد قرارداد سه جانبه شامل دانشگاه اصفهان، سازمان بنادر ایران و مرکز دریایی کره جنوبی شده است.

طالبی به طرح آمایش آموزش عالی اشاره کرد و گفت: وزارت علوم با هدف ساماندهی مؤسسات و مراکز آموزش عالی کشور، آمایش آموزش عالی را مطرح کرده است. طبق این طرح، کشور منطقه بندی شده است. در هر منطقه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های کوچک ساماندهی می‌شوند به این صورت که دانشگاه‌ها  از لحاظ ساختاری اصلاح می‌شوند و واگذاری اختیارات به دانشگاه‌های بزرگ انجام خواهد گرفت. ساماندهی و نظارت بر عملکرد دانشگاه‌ها در طرح آمایش آموزش عالی مدنظر قرار دارد.

 مذاکرات تنگاتنگ با شهرک علمی و تحقیقاتی

وی اضافه کرد: مذاکرات بسیار تنگاتنگی پیرامون احداث پارک و علم و فناوری در دانشگاه اصفهان با شهرک علمی و تحقیقاتی داشته‌ایم. طبق این مذاکرات امیدواریم در سال جاری این پارک در دانشگاه اصفهان احداث شود. به دلیل قوانین و مقررات آموزش عالی در هر استان بیش از یک پارک نمی‌تواند وجود داشته باشد درحالی‌که دو پارک در شهرک قرار دارد و از این رو باید با شهرک هماهنگ می‌کردیم تا طبق یک توافق به یک پارک برسیم و در زمستان 95 مجوز آن را از هیات امنا بگیریم.

درخواست برای ایجاد رشته دامپزشکی

طالبی اظهار کرد: استان اصفهان از نظر دامداری، دامپروری و دامپزشکی یک استان مطرح در کشور است به طوری که تولیدات دامی به خارج از استان صادر می‌شود. در این وضعیت متأسفانه با وجود 160 موسسه آموزشی در سطح استان، هیچ رشته دامپزشکی در این مؤسسات وجود ندارد.

وی با بیان اینکه وجود رشته دامپزشکی در دانشگاه‌های استان اصفهان یک نیاز است، افزود: متولی و متقاضی رشته دامپزشکی به معنای عام آن نیستیم، بلکه متقاضی دانشکده تحصیلات تکمیلی دامپزشکی برای برگزاری دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی هستیم.

افزایش دانشجویان خارجی

رییس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه رشته‌های جدید در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم تربیتی و اقتصاد اضافه شده است، اظهار کرد: یکی از اهداف دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی جدید، افزایش دانشجویان خارجی است و فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی برای آن انجام شده است. در این راستا در سال جاری، 100 نفر دانشجوی سوریه‌ای برای کلاس‌های چهار تا شش ماهه آموزش زبان فارسی پذیرش کردیم و از بین آنها تعدادی وارد دوره‌ها و رشته‌های تخصصی می‌شوند. 

طالبی افزود: مذاکراتی نیز با دانشگاه بصره در کشور عراق انجام گرفته است و به احتمال فراوان دانشجویانی در مقاطع تحصیلات تکمیلی از بصره در دانشگاه اصفهان پذیرش خواهند شد. همچنین مذاکراتی برای ایجاد یک مرکز آموزش زبان فارسی در بصره با همکاری فارغ‌التحصیلان عراقی دانشگاه‌های ایران انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های وزارت علوم ادامه روند اعزام بورسیه دانشجویان به خارج از کشور است. دو سیاست در این راستا پیگیری شده است؛ یکی تجمیع انتخاب بورسیه‌ها به صورتی که از بین رتبه‌های تک رقمی هر رشته برای استفاده از بورسیه خارج از کشور انتخاب می‌شوند. دوم اینکه در اجرای مراحل بورسیه دانشجو، اجرای تمام مراحل بر عهده دانشگاه مقصد خواهد بود. وزارت علوم و اداره بورسیه‌ها متولی گری این موضوع را بر عهده دانشگاه مقصد قرارداده‌اند.

رییس دانشگاه اصفهان گفت: همچنین اعزام دانشجویان دکتری به دوره‌های مطالعات کوتاه مدت خارج به کشور از سیاست‌های اصلی دانشگاه است. سهمیه‌هایی که وزارت علوم برای این موضوع به دانشگاه اصفهان اختصاص داده، به طور کامل تکمیل شده و در نظر داریم از سهمیه‌های پر نشده دانشگاه‌های دیگر نیز برای دانشجویان دانشگاه اصفهان استفاده کنیم.

طالبی با بیان اینکه سهمیه دانشگاه اصفهان در اعزام دانشجو به خارج از کشور برای فرصت مطالعاتی شش ماهه، سالانه 50 نفر است،گفت: با توجه به حسن نیت وزارت علوم به دانشگاه اصفهان، در صورت درخواست بیش از این میزان اعزام دانشجو توسط دانشگاه اصفهان، مورد قبول وزارت علوم قرار خواهد گرفت. این سهمیه را پر کردیم و حتی درخواست کردیم که اگر سهمیه‌ای از دانشگاه‌هایی مانده که استفاده نکرده را بگیریم و دانشجویان دکتری را حتی‌الامکان یک ترم به دانشگاه‌های خارج از کشور برای فرصت مطالعاتی داشته باشیم.

وی به اعزام اعضای هیات‌ علمی به خارج از کشور برای فرصت مطالعاتی اشاره و خاطرنشان کرد: دراین‌ باره سهمیه دانشگاه اصفهان در سال گذشته 10 نفر بود که هشت نفر از آن استفاده کردند؛ امسال سقف اعزام هیات‌ علمی به دو برابر افزایش پیدا کرده است و 16 نفر می‌توانند برای فرصت مطالعاتی به خارج کشور اعزام شوند.

رییس دانشگاه اصفهان ادامه داد: یکی از صحبت‌هایی که در بازدیدهای روسای دانشگاه‌های خارجی از دانشگاه اصفهان و بالعکس انجام می‌گیرد، بحث تبادل دانشجو و استاد است و حتماً یکی از بندهای تفاهم‌نامه‌هایی که به امضا می‌رسد، تبادل استاد و دانشجو است.

طالبی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که کمیسیون آموزش عالی اتحادیه اروپا بر آن تاکید دارد و برای آن برنامه‌ریزی کرده، تبادل استاد و دانشجو است که در مذاکراتی که انجام شده قرار بر این شده که دانشگاه‌های ایران در این قضیه بتوانند با دانشگاه‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا تبادل دانشجو و استاد داشته باشد.

دانشگاه اصفهان معین ژاپن و کره جنوبی

وی ادامه داد: وزارت علوم با توجه به عملکرد دانشگاه اصفهان، این دانشگاه را به عنوان یک رکن معرفی کرده و هر هیاتی که به کشور سفر کند، از دانشگاه اصفهان بازدید خواهد داشت. همچنین هر هیاتی که از وزارت علوم به خارج از کشور اعزام می‌شود، معمولاً یک نفر از دانشگاه اصفهان در آن هیات حضور خواهد یافت.

طالبی با بیان اینکه وزارت علوم کشورها و مناطق آموزش عالی دنیا را تقسیم‌بندی کرده و هر دانشگاه قسمت را معین یک بخش علمی کرده است، گفت: دانشگاه اصفهان در این دسته‌بندی معین کشورهای کره جنوبی و ژاپن شده است.

رییس دانشگاه اصفهان پیرامون تبدیل دفتر هماهنگی ارتباطات بین‌المللی دانشگاه اصفهان به معاونت اظهار کرد: وزارت علوم در ساختار و تشکیلات اجازه تشکیل بیش از پنج معاونت را نمی‌دهد، در طرح جامع تکلیف شده بود که حداقل دو معاونت تحقیق و توسعه و معاونت ارتباطات بین‌المللی مورد نیاز است، منتهی وزارت علوم محدودیت‌هایی را در این خصوص ایجاد کرده است در این شرایط دفتر هماهنگی ارتباطات بین‌المللی دانشگاه اصفهان به مدیریت ارتقا پیدا کرده است.

بازسازی و نوسازی دانشگاه

طالبی با اشاره به پروژه‌های عمرانی دانشگاه گفت: در دو سال اخیر فعالیت‌های عمرانی بسیاری در دانشگاه اصفهان انجام دادیم که قسمت اعظم آن تعمیر قسمت‌های زیربنایی، نوسازی و بازسازی ساختمان‌ها و تأسیسات فرسوده بوده است.

وی با اشاره به ساختمان‌های نیمه ساز افزود: دو ساختمان که یکی 11 هزار متر مربع و دیگری 14 هزار متر مربع ظرف یک سال آینده بهره‌برداری قرار خواهند گرفت که شامل ساختمان‌های زیست‌شناسی و زمین‌شناسی و علوم تربیتی است.

سرانجام حرم الشهدا

طالبی با اشاره به حرم الشهدا در دانشگاه گفت: حرمت شهدا را وظیفه خود می‌دانیم و باید برای شهدا کار بسیاری انجام دهیم تا حرمت آنها حفظ شود، اما معتقد هستیم سنگ بزرگ علامت نزدن است. وقتی برای پروژه‌ای هیچ منبع مالی دیده نشده نباید بعد آن را بزرگ برداریم. می‌توانستیم بعد کوچک‌تری که یادواره شهدا بود را انتخاب کنیم و بگوییم که این یادواره و سمبل ایثار شهادت است، از نظر پروژه عمرانی محدودتر کار کنیم تا از عهده آن بربیاییم.

وی تصریح کرد: متأسفانه پروژه حرم الشهدا منبع مالی مصوب نداشته و تنها توافقی بین چهار نهاد بوده است که سه دستگاه یعنی دانشگاه علوم پزشکی، بنیاد شهید و شهرداری سهم خود را ندادند. هر کدام 25 درصد سهم داشتند و اکنون دانشگاه بیش از سهم خود هزینه کرده است. شهرداری سال گذشته بخشی از هزینه‌ها را تقبل کرد به طوری که توانستیم با کمک شهرداری منطقه پنج محوطه را سنگفرش و تمام کنیم. امیدواریم با کمک دیگری که بخش‌های دیگر می‌کنند گنبد و حرم را به حداقلی برسانیم.

رییس دانشگاه اصفهان اضافه کرد: متأسفانه برای اکثر ساختمان‌هایی که در زمان مدیریت قبلی کلنگ زنی شده اعتبار استانی و ملی مصوب نشده بود. تنها دو ساختمان اعتبار ملی دارند که مربوط به دوره پیش از مدیریت قبلی بود که ساختمان‌های زمین‌شناسی و علوم تربیتی است. این دو هم به دلیل تأخیر و تغییر در نقشه موجب شدند که با اعتبار ملی پیش‌بینی‌شده تکمیل نشود. متأسفانه پروژه دو سال معطل شد و مجبور شدیم با استفاده از تسهیلات بانکی آنها را راه‌اندازی و به بهره‌برداری برسانیم.

طالبی ادامه داد: وقتی دانشگاه قراردادی می‌بندد، دانشگاه متعهد می‌شود نه مدیر دانشگاه. لذا به همین دلیل است که وقتی مدیریت تغییر می‌کند باید مدیر جدید به تعهدات عمل کند. متأسفانه در مورد ورزشگاه ولایت سلیقه‌ای برخورد کردند و به مشاور این طرح که شرکت تلاش نقش جهان بود، تعهداتی که از سال 84 بود را انجام نداده بودند. درحالی‌که قرارداد مربوط به دانشگاه بوده و باید که حتی اگر نظرشان بر روی توقف بوده، تعهدات را پرداخت می‌کردند.

طالبی با اشاره به خشکسالی سال 93 اظهار کرد: متأسفانه در آن سال دچار مشکل و بخشی از فضای سبز خود را از دست دادیم و شهرداری هم نتوانست به ما کمک کند. این درسی شد که برای آب پیش‌بینی کنیم. استفاده از زهکشی جدید در ضلع شمالی دانشگاه، احداث چاه جدید در کنار رودخانه با مجوز و… از جمله اقداماتی بود که نه تنها آب فضای سبز را تأمین کردیم بلکه آب اضافه هم پیدا کردیم که به دانشگاه شهید مهاجر دادیم و نیاز شدیدی که آنها برای نگهداشت فضای سبز می‌خواستند در سال جاری کمک کردیم. استفاده از آب خاکستری با ایجاد تصفیه‌خانه در خوابگاه که در راستای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است را نیز داشتیم.

وی با بیان اینکه مشکلی از نظر خوابگاه در دو سال قبل نداشتیم، افزود: خوابگاه متأهلی منوط به امکانات است. خیری پیدا شده که برای توسعه خوابگاه‌ها به ما کمک می‌کنند. به خوابگاه متأهلی و مجردی توجه داریم و متناسب امکانات به توسعه آنها می‌پردازیم.

پایان داستان شاخص پژوه چیست؟

طالبی در مورد وضعیت پژوهشگاه شاخص پژوه ادامه داد: طبق مصوبه شورای گسترش آموزش عالی، پژوهشگاه شاخص پژوه مجاز به پذیرش دانشجو نیست و در دفترچه‌های کنکور، ظرفیت پذیرش دانشجو صفر عنوان شده است.

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته پژوهشگاه شاخص پژوه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو پذیرش کرده است. از حدود 400 دانشجوی پذیرش شده در این پژوهشکده تنها 125 نفر از نظر وزارت علوم قانونی تشخیص داده شده‌اند که از این تعداد  89 نفر کارشناسی ارشد و 36 نفر دکتری هستند؛ این موضوع نشان می‌دهد کمتر از 30 درصد دانشجویان از لحاظ قانونی پذیرفته شده‌اند.

رییس دانشگاه اصفهان تاکید کرد: با توجه به لغو پذیرش دانشجو در این پژوهشگاه به تمام افرادی که قصد ثبت‌نام در این دانشگاه را دارند لازم است پیامدهای ثبت‌نام در پژوهشگاه شاخص پژوه را در نظر بگیرند و اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، رییس دانشگاه اصفهان گفت: توافق‌ها برای بیرون رفتن پژوهشگاه شاخص پژوه به بیرون از دانشگاه اصفهان انجام گرفته است و شاخص پژوه این موضوع را پذیرفته است. پس از ارزیابی ساختمان پژوهشکده شاخص پژوه و بدهی‌های این پژوهشکده به دانشگاه اصفهان، تسویه حساب بین دانشگاه اصفهان و پژوهشکده شاخص پژوه انجام خواهد گرفت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا