نیاز آبی تالاب بین المللی گاوخونی تعیین می شود

 مسعود باقر زاده کریمی در گفت و گو با ایرنا افزود:تالاب گاوخونی اکنون برنامه مدیریت ندارد که تهیه آن جزو برنامه های اصلی سال جاری سازمان حفاظت محیط زیست است.وی با بیان اینکه تالاب گاوخونی از اهمیت بین المللی برخوردار است اظهار کرد: اکنون پروژه ای برای کل حوضه آبریز زاینده رود و این تالاب تعریف شده است که بر این اساس نیاز آبی این حوضه در چند مرحله تعیین می شود.

باقرزاده کریمی ادامه داد: عدد تقریبی 176 میلیون متر مکعب در سال نیاز آبی تالاب گاوخونی و زاینده رود اعلام شده است که این یک عدد کلی است و نیاز به بررسی و دقیق شدن بیشتر دارد.

وی با بیان اینکه طول زاینده رود 300 کیلومتر است گفت: بر این اساس زاینده رود و تالاب گاوخونی به هفت قسمت تقسیم شده اند و در این مطالعه نیاز آبی هر بخش بر اساس طول، شرایط محیط زیستی، کاهش و افزایش آورد آبی تعیین می شود.

معاون امور تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه اجرای پروژه تعیین حقابه تالاب گاوخونی کار بسیار دشواری است افزود: از این رو رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بازدید از تالاب گاوخونی بر مشارکت و همکاری دانشگاهیان و جوامع محلی استان اصفهان در اجرای این طرح تاکید کرد.باقر زاده کریمی گفت: قطعا تهیه برنامه جامع مدیریت تالاب گاوخونی نقشه راهی برای احیای این تالاب خواهد شد.

وی افزود: اکنون به علت بارندگی ها و سیلاب ها حدود 15 درصد تالاب گاوخونی مرطوب و دارای آب است اما با توجه به شرایط خشکسالی در تابستان خشک خواهد شد.معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست جمعه گذشته ( 14 فروردین ماه ) در بازدید از تالاب بین المللی گاوخونی از دانشگاهیان، جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد برای تسریع در احیای این تالاب دعوت کرد.

تالاب بین المللی گاوخونی که باتلاق گاوخونی نیز خوانده می شود، نام تالابی است در فلات مرکزی ایران که بخش بزرگی از آن در استان یزد و بقیه در استان اصفهان قرار دارد که زاینده رود به آنجا می ریزد.این تالاب در سایت رامسر که سایتی بین المللی و مختص حفاظت از تالاب ها است به ثبت رسیده است.

تالاب گاوخونی یکی از تالاب های مشهور در جلگه مرتفع مرکزی ایران به شمار می آید. این تالاب دارای وسعتی حدود ۴۷۶ کیلومتر مربع است که در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه واقع شده است.

ارتفاع آن از سطح دریا ۱٬۴۷۰ متر و بیشینه عمق آن ۱۵۰ سانتیمتر است، این تالاب منابع زیستی غنی دارد و پناهگاهی برای پرنده های مهاجر است که با همه این ویژگی ها یکی از جاذبه های گردشگری است. اکنون سال ها است تالاب گاوخونی با کمبود آب مواجه شده و در ورطه نابودی است. خشکی تالاب بین المللی گاوخونی که تبعات حاصل از پراکنش ریزگردهای آن تهدیدی برای سلامت ساکنین منطقه مرکزی کشور و استان تهران به شمار می آید از دغدغه های زیست محیطی اصلی مردم و مسوولان این استان است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا