آموزش‌ و پرورش نیازمند پویایی است

از سوی دیگر آموزش‌وپرورش برای بقای خود و ایجاد قابلیت‌هایی با هدف تغییرات مثبت و هدفمند در دانش‌آموزان باید به یاری مدیران کارآمد، نظام غیرمتمرکز را در آموزش‌وپرورش نهادینه کند.

  بدون تردید رشد و اعتلای فرهنگی و اقتصادی در هر کشوری مستلزم پویایی، پیشرفت و کارآمدی آموزش‌وپرورش است. در تاریخچه فرهنگی و آموزشی ایران ردپای اقدامات ارزنده‌ای در زمینه آموزش به‌وضوح دیده می‌شود. دارالفنون از کهن‌ترین بنیادهای آموزشی نوین در ایران بوده که در افزایش توجه به دانش و فنون جدید نقش بسیار مهمی داشته است. احداث دارالفنون زمینه‌ای برای نگارش کتاب‌های آموزشی جدید و ترجمه متون علمی خارجی به وجود آورد و به‌این‌ترتیب علم و دانش طبقه وسیع‌تری از اجتماع را به موضوع دانش ترغیب کرد.

مدارس دنیا در مسیر هوشمند شدن گام برمی‌دارند؛ اما در آموزش‌وپرورش ما کمتر به این موضوع توجه شده است و سیستم آموزشی ما هنوز نتوانسته است با فناوری‌های روز دنیا تطبیق پیدا کنند.

دنیا پیوسته در حال تغییر و تحول است و بر این اساس نظام آموزش‌وپرورش نیز در هر جامعه به فراخور این تغییرات به اصلاحاتی نیاز دارد. این در حالی است که با وجود ضرورت ایجاد چنین اصلاحاتی، در این سال‌ها در نظام آموزش‌وپرورش کشور کمتر تحولاتی را شاهد بوده‌ایم.

در قرن بیست و یکم زندگی می‌کنیم و با دنیای مدرن و مجهز به فناوری‌هایی مانند رایانه، ماهواره و اینترنت مواجه هستیم. مدارس دنیا در مسیر هوشمند شدن گام برمی‌دارند؛ اما در آموزش‌وپرورش ما کمتر به این موضوع توجه شده است و سیستم آموزشی ما هنوز نتوانسته است با فناوری‌های روز دنیا تطبیق پیدا کنند. علاوه بر این کتاب‌های درسی و شیوه تدریس نیز نیازمند تغییر و تحول است. باید از روش‌های نوین علمی و آموزشی برای تقویت روحیه تحقیق و مطالعه و پرورش قوه خلاقیت، ابتکار و مهارت‌آموزی در دانش‌آموزان بهره گرفت و رسیدن به این هدف بدون بهره‌گیری از روش‌های جدید علمی میسر نخواهد بود.

در سال‌های اخیر تفکیک و تعیین مدت مقاطع و دوره‌های آموزشی بارها دستخوش تغییر و تحول شده است. شرایط فیزیکی محیط‌های آموزشی نیز در کارایی و اثربخشی نظام آموزش‌وپرورش نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. فضاهای آموزشی باید به‌گونه‌ای طراحی شود که زمینه‌ای برای تسهیل تعاملات اجتماعی، کارگروهی، هویت‌یابی، تفکر انتقادی و یادگیری فعال فراهم شود. بدون تردیدی نمایش مصور متون کتاب‌های درسی از طریق نرم‌افزار آرمان مطلوب توسعه فناوری اطلاعات نخواهد بود و باید به دنبال استفاده‌های عمیق‌تر از فناوری باشیم. تدوین برنامه آموزشی و منطبق با شرایط کشور از اصلی‌ترین مسئولیت‌های سیستم یادگیری و آموزش در کشور است. تردیدی نیست که طراحی الگوی مناسب به یاری برنامه ریزان و کارشناسان می‌تواند در جایگزینی سیستم آموزشی مطلوب در آینده‌ای نزدیک نقش مهمی داشته باشد.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا