رفع انحصار 11 نوع کاتالیست مورد نیاز بخش‌های صنعتی

 امیرهومن کریمی وثیق، مجری طرح، رفع انحصار تولید کاتالیست‌های صنعتی نفت و گاز را مهمترین دستاورد تحقیقاتی خود ذکر کرد و افزود: محصولات شرکت تولیدشده باعث شد تا ایران به جمع معدود کشورهای تولیدکننده کاتالیست در جهان بپیوندد و تولید این محصولات را از انحصار خارج کند.

وی با تاکید بر این که کاتالیست‌های تولید شده در مقایسه با نمونه‌های خارجی، از کیفیت مطلوب برخوردار است و قابلیت رقابت با نمونه‌های مشابه را دارد، یادآور شد: کارایی این کاتالیست‌ها در واحدهای صنعتی به تائید رسیده است.

کریمی، کاتالیست ریفرمینگ اولیه با بخارآب، کاتالیست پتاس‌دار ریفرمینگ اولیه با بخارآب و کاتالیست فعال احیای مستقیم آهن را از کاتالیست‌های تولید شده در مقیاس صنعتی دانست و خاطرنشان کرد: کاتالیست نیمه فعال احیای مستقیم آهن، کاتالیست ریفرمینگ ثانویه، کاتالیست شیفت دما بالا، کاتالیست پلت فرمینگ و کاتالیست متاناسیون از دیگر کاتالیست‌های تولید شده در مقیاس صنعتی است.

به گفته وی، کاتالیست‌های دیگری همچون پیش ریفرمینگ، کاتالیست سنتز اسید سولفوریک و کاتالیست سنتز گاز اندوترمیک در مقیاس صنعتی تولید ‌شده است.

مجری طرح به تحقیقات در زمینه GTL (فناوری تبدیل گاز طبیعی به فرآورده‌های مایع) اشاره کرد و ادامه داد: تبدیل گاز طبیعی به مایع (GTL) یک فرایند کاتالیستی است که در آن گاز طبیعی به محدوده وسیعی از هیدروکربن‌های مایع مانند نفتا، نفت سفید، دیزل، بنزین، واکس، روغن، مواد شیمیایی یا گاز مایع تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به مزایای فرآورده‌های حاصل از GTL گفت: با استفاده از تکنولوژی GTL می‌توان گاز طبیعی را به محصولات مایع با ارزش افزوده بالاتر تبدیل کرد که هزینه نقل و انتقال آنها نسبت به حمل و یا انتقال گاز طبیعی با خط لوله پایین‌تر است.

کریمی کیفیت بهتر نسبت به فرآورده‌های پالایش نفت خام را از مزایای GTL دانست و گفت: با توجه به منابع فراوان گاز در کشور و کم بودن هزینه‌های تامین گاز نسبت به بسیاری از کشورها و همچنین محدودیت‌های موجود در انتقال گاز طبیعی با خط لوله به مصرف کنندگان جهانی، احداث واحدهای GTL با ظرفیت‌های بالای تولید می‌تواند بعنوان گزینه‌ای منطقی و سودآور در بهره‌برداری از ذخایر گازی کشور مطرح باشد.

به گزارش ایسنا، این محقق یادآور شد: بیش از 120 نفر نیروی انسانی متخصص در زمینه‌های تولید انواع کاتالیست‌های مورد استفاده صنایع مذکور، طراحی و احداث واحدهای GTL و نیز اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و EPC صنایع نفت و گاز فعالیت می‌کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا