جشنواره «ایران ساخت» زمینه‌ساز حمایت از تولیدات ملی است

پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، در سومین نشست شورای سیاستگذاری جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» که در محل خانه هنرمندان ایران و با حضور همه اعضا و دبیران بخش های مختلف برگزار شد، این جشنواره را زمینه‌ساز جهش و حرکتی موثر در حمایت از تولیدات و کالا و خدمات ساخت داخل عنوان کرد و افزود: «ایران‌ساخت» به دنبال آن است که با ایجاد تعامل و هم افزایی میان هنرمندان و فعالان اقتصاد دانش‌بنیان، پویش مردمی و فرهنگی و هنری و حرکتی جهشی را در وضعیت بازار محصولات و خدمات ایرانی ایجاد کند.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری جریان سازی از طریق تولید محتواهای متفاوت برای فضای مجازی و توجه‌دهی به تولیدات دانش بنیان ایرانی را هدف و رویکرد این جشنواره برشمرد و افزود: این جشنواره ضمن اهداف یادشده به دنبال اصلاح فرهنگ نادرست واردات بی رویه و اولویت‌بخشیدن به کالای با کیفیت دانش‌بنیان داخلی از طریق انعکاس و برجسته کردن توانمندی‌ها و دستاوردهای ایرانی است.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با تاکید بر ضرورت بازگشت به مزیت های صحیح فرهنگی و حذف معضلات و باورهای غلط فرهنگی افزود: کمپین‌ها و پویش‌های فعال کشور می‌توانند با مشارکت در این عرصه خلأهای فرهنگی موجود را برطرف سازند.

دبیرکل جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» افزود: توجه به کارآفرینی یا ترویج و تولید ثروت از علم، موضوعات مهمی هستند که عمومی شدن آن‌ها مشارکت جدی هنر و هنرمندان را طب می‌کند.

کرمی در ادامه عنوان کرد: همانطور که در فراخوان مربوط به جشنواره ارائه شده است، نظرات اعضا شورای سیاست گذاری و هیات های تخصصی اعمال شده و هر کدام از ارکان شورای سیاست‌گذاری، سیاست‌های جشنواره را از طریق هدایت و ایجاد تحرک در صنف و تشکیلات خود منتقل و عملی می‌کنند.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، به نقش سیاستگذاری و حمایتی معاونت علمی و فناوری برای رفع خلأ جدی در تولید محتوا در عرصه اقتصاد دانش بنیان و محتوای دیجیتال اشاره کرد و گفت: هم اکنون در عرصه حمایت و توجه به تولید ایرانی، تولید محتوایی صورت نمی‌گیرد یا فعالیت ها ضعیف و خودجوش است اما و معاونت علمی و فناوری تلاش می‌کند تا با حمایت از این عرصه و تشویق و جلب مشارکت متولیان هر حوزه، تولید محتوا در فضای مجازی را به نفع محصول ایرانی جهش حرکتی دهد.

دبیرکل جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با تاکید بر دانش بنیان بودن به عنوان ملاک اصلی کالاهای معرفی شده در این جشنواره گفت: استفاده از دانش و فناوری در تولید محصول و ایجاد ارزش افزوده با استفاده از دانش و فناوری از تولیدات دانش بنیان، ملاک حمایت از این محصولات در جشنواره است در تبلیغ و ترویج و معرفی این زیست بوم هنرمندان نقش ویژه‌ای ایفا می‌کنند به طوری که هم افزایی فعالان اقتصادی، فناوری و علمی با هنرمندان می‌تواند پیشرفت چشم گیر بازار محصولات دانش بنیان کشور را به همراه داشته باشد.

جشنواره ایران ساخت رابط بین اقتصاد و فرهنگ کشور

محمد حسین ایمانی خوشخو؛ رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز جشنواره ایران ساخت را یک اتفاق بزرگ در کشور دانست و گفت: در حال حاضر با چالش بزرگ اقتصادی روبرو هستیم و فشارهای موجود همگان را بر این وا داشته تا از راه های مختلف به فکر بهبود اقتصاد کشور بیفتند.

رییس دانشگاه فرهنگ و هنر افزود: یکی از راه های موثری که می تواند اقتصاد کشور را نیز بهبود ببخشد استفاده از فرهنگ و هنر در این حوزه و فرهنگسازی در زمینه اقتصادی است که این جشنواره نیز با هدف فرهنگسازی و تولید محتوا در حوزه استفاده از محصولات ایرانی برگزار می شود.

رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: جشنواره ایران ساخت اتفاقی است که بین اقتصاد و فرهنگ ارتباط برقرار کرده و در این حوزه به استفاده از نخبگان و صاحبان ایده های فرهنگی نیز احتیاج داریم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در خارج از کشور به صورت خودجوش کمپین هایی برای حمایت از تولیدات داخلی شکل گرفته که باید سازوکاری فراهم شود تا با ایده پردازان ایرانی مقیم خارج نیز ارتباط برقرار کنیم.

ایمانی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی نباید در حد یک شعار دیده شود، گفت: اقتصاد مقاومتی یک مکتب است و این اقتصاد باید به عنوان یکی از بخش های مهم جشنواره ایران ساخت نیز مدنظر قرار گیرد.

وی همچنین از حرکت پسندیده ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی در برگزاری و طراحی این جشنواره تقدیر کرد.

توجه به بایدها و نبایدهای عرصه تجاری

معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری غیر دولتی بودن بخش‌های تخصصی جشنواره را فرصتی مناسب برای حمایت از دستاوردهای کشور در تولید محصولات ایرانی دانست و گفت: این جشنواره با ایجاد بستر مناسب فرهنگی است و بسیاری از حوزه‌هایی که مصداق ایران ساخت هستند و تا کنون به دلیل وجود خلأهای جدی فرهنگی فرصتی برای دیده شدن نداشتند، اکنون توسط جامعه شناخته می‌شوند.

شیخ‌زین‌الدین ترویج ارزش‌های فرهنگی در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان را یکی دیگر از نقش‌های این جشنواره دانست و افزود: خرید ساخت داخل، حمایت از کارآفرین ایرانی و ارزش‌گذاری به محصول با کیفیت ایرانی ارزش‌هایی هستند که به آن‌ها کم‌تر توجه شده است و برگزاری این جشنواره می‌تواند ترویج این ارزش‌ها کمک کند.

معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توجه جدی به بایدها و نبایدها برشمرد و گفت: تصورات نادرست و نبایدهایی که تاکنون به غلط در فرهنگ کسب و کار رواج داشتند در این جشنواره می‌تواند اصاح شود و بایدهایی چون تولید داخلی بر اساس نیاز بازار مورد توجه قرار بگیرد.

تکیه بر نیروهای خلاق داخلی تضمینی برای حفظ منافع کشور

در ادامه جلسه منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما اظهار کرد: سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی بیشترین حمایت را از تولیدات ساخت داخل داشته و در این حوزه از نیروی انسانی داخلی به نحو مناسبی استفاده کرده است که این موضوع محصول یک دوره نیست بلکه محصول پروسه سینمایی پس از انقلاب است.

وی افزود: اگر در تمام زمینه‌ها نتوانیم به نیروهای خلاق داخلی تکیه کنیم حمایت از منافع کشور امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی با بیان اینکه جهان امروز بدون مرز شده است، گفت: اگر به این موضوع توجهی نکنیم نمی توانیم منافع کشور را حفظ کنیم و تا زمانی که ارزش اقتصاد دانش بنیان را درک نکنیم حمایت از تولید داخل عملی نخواهد شد.

مدیر عامل خانه سینما همچنین خاطرنشان کرد: اگر به استقلال کشور علاقمند هستیم باید منفعت طلبانه عمل کرده و حمایت از تولیدات داخلی و استفاده از نیروهای خلاق ایرانی را جدی بگیریم. آینده از آن کسانی است که خلاقیت خود را به افکار عمومی متصل کنند تا افکار عمومی مصرف کننده این خلاقیت شوند.

مدیرعامل خانه سینما بر حمایت همه جانبه صنوف سینمایی از جشنواره «ایران ساخت» تاکید و آمادگی راه اندازی کمپینی از سینماگران در این حوزه را اعلام کرد.

ایران ساخت باید به یک جریان دایمی تبدیل شود

مجتبی آقایی دبیر بخش هنرهای تجسمی جشنواره «ایران ساخت» در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره «ایران ساخت» یک حرکت ارزشمند است و باید از این ظرفیت ارزشمند استفاده کنیم ابراز کرد: باید این جشنواره تبدیل به جریانی فرهنگی شود و از تشریفات و شعار خارج شود. این جشنواره باید در طول سال با مخاطبان خود ارتباط داشته باشد و زمینه تولید در کشور را فراهم کند.

وی با بیان اینکه تولیدات در تمام زمینه‌ها نیاز به حمایت دارند عنوان کرد: یکی از نیازهای کشور در زمینه تولیدات، حمایت از تولیدات داخلی است که این کار نیاز به یک نگاه وسیع و موثر دارد.

آقایی همچنین معتقد است، جشنواره «ایران ساخت» باید به یک جریان تبدیل شده و با تحریک افکار عمومی رفتار استفاده از محصولات داخلی را در کشور ایجاد کند.

جشنواره ایران ساخت نقطه حرکت جدی اجتماعی

شهرام گیل آبادی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران نیز در ادامه این نشست، بیان کرد: جشنواره ایران ساخت یک کار با ارزش است و باید جامعه را به سمت اهداف خود میل دهیم تا در شرایط فعلی و با وجود فشارهای بتوانیم استقلال کشور را حفظ کنیم.

وی افزود: برقراری ارتباطات راهبردی در حوزه حمایت از تولیدات داخلی ضروری است و باید این کار از رفتار اجتماعی به یک شبکه اجتماعی تبدیل شده و همه ارگان های ذیربط باید در تحقق آن مشارکت داشته و در سیاست گذاری های مربوطه ه صورت مداوم نقش داشته باشند.

گیل آبادی در ادامه گفت: جشنواره ایران ساخت باید نقطه ای برای یک حرکت جدی اجتماعی باشد و می توان امید داشت که سال های آینده به یک جوشش درونی تبدیل شود.

وی تشکیل حلقه خلاقه در این جشنواره را ضروری دانست و گفت: باید یک روح خلاقه در این جشنواره وجود داشته باشد و از روش های نوین برای حمایت از تولیدات داخلی استفاده کنیم.

مدیر روابط عمومی شهرداری تهران استفاده از فضاهای شهری برای تبلیغ استفاده از ایده ها و محصولات تولید داخلی را یکی از راه های موثر عنوان کرد و ورود بخش غیر دولتی به این حوزه را نیز ضرری دانست.

 

ضرورت توجه به قشر کودک و نوجوان در فرهنگ‌سازی ساخت ایران

مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با اشاره به اهمیت بالای فرهنگ‌سازی کالای ایرانی گفت: توجه به کارآفرینی و کالای ایرانی موضوعات مهمی هستند که در تحقق اهداف «ایران ساخت» نه تنها تلاش و مشارکت مسوولان و متولیان کشور که عموم جامعه و هنرمندان نیز اهمیت بالایی دارد .

رجبی‌معمار با اشاره به اهمیت تولید محتوای فرهنگی برای اقشار پایه جامعه از جمله خردسالان کودکان و نوجوانان گفت: دوران کودکی زمینه‌ساز نقش بستن بسیاری از الگوهای اثرگذار زندگی است و بر همین اساس، تولید محتوا به نفع فرهنگ کارآفرینی و توجه به کالای وطنی برای قشر کودک و نوجوانان می‌تواند نقش مثبت پررنگ و اثرگذارتری در دراز مدت به جای بگذارد.

وی با اشاره به آمادگی خانه هنرمندان ایران  نیز به عنوان بخشی از ساختار هنری کشور در ترویج فرهنگ حمایت از کالای ایرانی گفت: در کنار هنرمندان فعال و دلسوز کشور، انجمن‌های تخصصی هنری نیز می‌توانند در این عرصه به نقش‌آفرینی بپردازند که زمینه جلب مشارکت آن‌ها با تلاش خانه هنرمندان فراهم می‌شود.

 

لزوم ورود مقوله فناوری به حوزه سینما

اکبر نبوی دبیر بخش دیداری و شنیداری ایران ساخت هم، به خلأ جدی محتوای متناسب با فرهنگ حمایت از کالای ایرانی در عرصه سینما اشاره کرد و افزود: در حوزه تصویر و آثار داستانی بلند دست سینما خالی است و تولید محتوا با این موضوع مستلزم توجه و سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی و دولتی است.

وی افزود: تا کنون بیش‌ترین تمرکز در تولید محتوای دیداری و شنیداری با رویکرد حمایت از تولید داخلی بر روی آثار کوتاه، گزارش و انیمیشن و تلویزیونی بوده است و می‌بایست محتوای فن آوری و توانمندی تولید داخلی به مقوله درام  ورود پیدا کند.

 

همسو کردن حوزه دیجیتال با فضای «ایران ساختی»

امیرحسین اسدی دبیر بخش رسانه های دیجیتال «ایران ساخت» نیز در این نشست با اشاره به رشد 68 درصدی کاربران اینترنت در ایران گفت: استفاده 40 میلیون نفر از تلگرام در حالی است که بخش قابل توجهی از محتوای رد و بدل شده در این عرصه، با فضای ایران‌ساختی و تولید داخلی هم‌خوان نیست.

اسدی نقش تولید محتوای دیجیتال در عرصه دانش‌آموزی برای انتقال فرهنگ تولیدات ایرانی به نسل‌های آینده گفت: با توجه به ضرورت تولید محتوا در عرصه دانش آموزی بخش جنبی در این جشنواره ایجاد شده است و و با توجه به رشد چشمگیر نرم‌افزارهای تلفن همراه، تولید محتوا در این عرصه به طور جدی دنبال می‌شود.

وی با اشاره به طراحی و تولید نرم‌افزار ایران‌ساخت با هدف ترویج کالاها و برندهای کشورمان افزود: به دنبال ایجاد یک پویش مردمی هستیم که با نقطه نظر و مشارکت مردمی شرکت‌ها و تولیدات ایرانی مورد ارزیابی قرار بگیرند و رتبه بندی شوند تا بدین شکل ضمن مشارکت مردم برندهای ایرانی نیز وارد عرصه محتوای دیجیتال شوند.

اسدی به ظرفیت ویژه شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: رشد چشمگیر استفاده از تلفن‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی فرصت بسیار خوبی برای کمک به ترویج فرهنگ ایران ساخت است و به همین منظور در حوزه شبکه‌های اجتماعی بازی‌های رایانه‌ای و تلفن همراه، تولید محتوای دیجیتال مورد توجه قرار گرفته است.

 

 

امیرحسین کاظمی مشاور و مدیرکل حوزه ریاست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حسین پارسایی دبیر اجرایی جشنواره «ایران ساخت»، مهدی رمضانی معاون اجرایی «ایران ساخت»، محمد رحمتی قائم مقام و معاون اجرایی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی فرهادی معاون علم و فناوری مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، علی سیفی مدیر شبکه جوان صدای جمهوری اسلامی ایران، مهرداد اولیایی مدیر بخش محتوا و بازاریابی سایت آپارات، شهاب اسفندیاری عضو هیئت علمی دانشگاه هنر، محمدرضا فرنقی زاده رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات، عباس قاضی زاهدی دبیر اجرایی بخش کاریکاتور، نماینده معاونت فناوری مرکز ملی فضای مجازی و نماینده مرکز توسعه فناوری و صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت، از  حاضران به بیان دیدگاه ها و ضرورت‌ها برگزاری جشنواره پرداختند.

نخستین جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دی ماه سال جاری با هدف حمایت از تولیدات دانش بنیان ساخت ایران و شعار «فناوری ایرانی؛ کسب و کار ایرانی» در تهران برگزار می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به وبسایت iransaakht.ir مراجعه فرمایید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا