آب دریای جنوب تا سال 1425 به 17 استان کشور می رسد

بحران کم آبی در مناطق مختلف کشور به ویژه فلات مرکزی ایران، روز به روز ابعاد گسترده تری به خود می گیرد. تردیدی نیست که ادامه روند فعلی که از یک سو با رشد طبیعی جمعیت و افزایش تقاضا برای آب و از سوی دیگر کاهش چشمگیر منابع آبی همراه است، می تواند در آینده نه چندان دور به یک فاجعه مبدل شود. بنابراین می بایست با آینده نگری و اجرای طرح های کارآمد و واقع بینانه، از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری کرد.

یکی از راه حل های منطقی در کنار مدیریت درست منابع آب و جلوگیری از خروج آب های داخل سرزمین، بحث شیرین سازی و انتقال آب دریا به درون مرزهای کشور است. بر این اساس، وزارت نیرو به انجام مطالعاتی فراگیر در این زمینه روی آورده است که با همکاری بخش خصوصی قابلیت اجرا خواهد یافت.

علی اصغر قانع؛ معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: ما در دو مرحله مطالعاتی برای شیرین سازی آب خلیج فارس و دریای عمان انجام دادیم. در مرحله اول، کلیه مناطق تا شعاع 100 کیلومتری که نیاز به آب دارند، مشخص و مطالعات صورت گرفته به تصویب رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر برآورد شده که حجم آبی که از داخل سرزمین قابل تامین نیست، از طریق شیرین سازی آب دریا فراهم شود که خوشبختانه بخشی از این پروژه هم عملیاتی شده است. هم اینک تعدادی از طرح ها در حال بهره برداری است و تعدادی هم در مرحله انعقاد قرارداد، انجام مناقصات و تشریفات قانونی قرار دارد تا سرمایه گذاران لازم جذب شوند.

قانع تصریح کرد: به دنبال این طرح، مطالعات کامل تری تحت عنوان انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی ایران طراحی و با یک کنسرسیوم انعقاد قرار شده است. این کار هم از حدود 2 سال پیش شروع شده و در 17 استان کشور که جمعیتی بالغ بر 48 میلیون نفر دارند، بخشی از نیاز آبی که از داخل سرزمین قابل تامین نیست، از طریق انتقال و شیرین سازی آب دریا فراهم خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور یادآور شد: هم اکنون مطالعات این طرح در حال انجام است و بخش عمده ای از نیاز آبی و مسایلی که در حوزه های مختلف شهری و حتی روستایی و صنعت مطرح است، مورد بررسی قرار گرفته است. خوشبختانه برای تامین آب بخش عمده ای از صنایع بزرگ در استان های کرمان و یزد، اقدامات اولیه انجام شده و در حال تکمیل است.

در 17 استان کشور که جمعیتی بالغ بر 48 میلیون نفر دارند، بخشی از نیاز آبی که از داخل سرزمین قابل تامین نیست، از طریق انتقال و شیرین سازی آب دریا فراهم خواهد شد

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در این طرح، انتقال آب به تهران هم پیش بینی شده است؟ گفت: بله. همه استان های مرکزی و شرقی و غربی در این طرح دیده شده و تنها استان های شمالی البرز را در بر نمی گیرد.

به گفته قانع، طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی ایران برای سال 1425 پیش بینی شده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به طرح انتقال آب از دریای خزر، اظهار کرد: انتقال آب از دریای خزر هم در حال مطالعه است و این کار هنوز به صورت قطعی به تایید و تصویب نرسیده است. با این حال، این طرح برای انتقال آب به استان سمنان و احتمالا بخشی از استان های قم و شمال اصفهان در مرحله مطالعه قرار دارد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا این استان ها از آب خلیج فارس بهره مند نمی شوند؟ گفت: این استان ها هم در طرح دیده شده اند اما مطالعه انتقال آب خزر، علاوه بر انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان صورت می گیرد.

 

گزارش: سید احمد طبایی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا