یک گام بزرگ به سوی شبکه های ترابیتی

مدت زیادی است که محققان موفق شده اند تا سرعت انتقال داده را با استفاده از فیبرنوری را در محیط های آزمایشگاهی به یک ترابیت در ثانیه برسانند، با این حال روش آنها تا کنون کمتر عملی بوده است. این فناوری ممکن است در مسافت های طولانی جوابگو باشد اما زمانی که از آن برای مخلوطی از بارهای شبکه های معمولی استفاده می شود مسلما کاربردی چندانی نخواهد داشت.

با این حال به تازگی محققان آزمایشگاه های نوکیا بل، دویچه تلکام و دانشگاه فنی مونیخ توانسته اند تا در محیطی آزمایشی که شرایط واقعی از جمله سطوح ترافیکی و تفاوت کانال ها در آن رعایت شده بود به سرعت یک ترابیت در ثانیه در انتقال داده دست پیدا کنند. راز نهفته در پشت این موفقیت مربوط به یک تکنیک مدولاسیون جدید به نام شکل دهی صورت فلکی احتمالاتی بود.

این دانشمندان در این روش به جای استفاده از روش مرسوم به کار گرفته شده در فیبرهای نوری رایج در دنیای امروز به سراغ استفاده از روشی بر پایه بهره گیری از طیف های نوری پایین تر رفته اند. این امر موجب می شود تا سرعت انتقال اطلاعات به میزان 30 درصد افزایش پیدا کند. در این روش شما می توانید با بهره گیری از قابلیت تنظیم نرخ انتقال داده در شبکه، انعطاف پذیری بیشتری جهت بهره مندی مفید از این زیرساخت منحصر به فرد داشته باشید تا نرخ انتقال با کانال مورد استفاده شما سازگاری داشته باشد.

به این ترتیب می توان گفت که این تیم تحقیقاتی توانسته اند تا بهره گیری از این روش به حداکثر سرعت علمی ممکن برای اتصالات فیبری نزدیک شوند. با این حال از آنجایی که محیط آزمایشگاهی با شرایط عادی تفاوت های بسیاری دارد نباید انتظار داشته باشید که به این زودی بتوانید از این زیر ساخت های ترابیتی ویژه برای استفاده های معمولی خود از اینترنت بهره مند شوید.

منبع: engadget