شناسایی دو گونه باکتری ضد بیماری‌ شانکر مرکبات در کشور

دکتر مهدی علوی، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا از اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه کنترل بیولوژیک شانکر مرکبات خبر داد و خاطر نشان کرد: با اجرای تحقیقاتی موفق به شناسایی یکسری باکتری‌های آنتاگونیست علیه شانکر مرکبات شدیم که می‌توانند به عنوان یک عامل زیستی برای کنترل این بیماری مورد استفاده قرار گیرند.

وی گفت: بدین منظور از آب و خاک نواحی که کشت مرکبات صورت می‌گیرد نمونه برداری کردیم. این نمونه‌ها حاوی یکسری باکتری بودند که این باکتری‌ها را در مقابل باکتری شانکر مرکبات قرار دادیم که برخی از آنها قادر به از بین بردن این باکتری‌ها بودند.

وی با تاکید بر اینکه از میان باکتری‌های موجود دو گونه باکتری برای این منظور شناسایی و معرفی شدند، تصریح کرد: این دو باکتری که از جنیس "انترو باکتر" هستند اثرات آنتاگونیستی بر باکتری شانکر مرکبات دارند.

علوی شناسایی یکسری ژنوتیپ‌های لیموترش را از دیگر دستاوردهای تحقیقاتی این پژوهشگاه نام برد و افزود: این ژنوتیپ‌ها تحمل و مقاومت نسبی در برابر عامل بیماری‌زای شانکر مرکبات از خود نشان دادند.

به گفته وی از ژنوتیپ‌های شناسایی شده می‌توان به عنوان گونه‌های مقاوم به بیماری برای توسعه باغات در حال افت لیموترش بر اثر بیماری شانکر مرکبات استفاده کرد.

گفتنی است در بیماری شانکر باکتریایی مرکبات که در برخی مناطق جنوب ایران گزارش شده است، باکتری عامل بیماری تمام اندام های جوان اعم از برگ، شاخه و میوه ها را مورد حمله قرار می دهد.علائم در ابتدا به صورت نقاط سوزنی شکل نکروزه و برجسته در سطح بافت ظاهر می شوند و تدریجا بزرگ شده و در ارقام حساس سطح توسعه آن از 2 تا 10 میلیمتر می باشد. قطر و ظاهر لکه ها بر حسب سن برگ، زمان آلودگی و نوع میزبان متفاوت است.

عامل بیماری شانکر، Xanthomonas citri pv. axonopodis است که یک باکتری گرم منفی بوده و روی محیط های کشت غذایی تولید کلنی های زرد رنگ می کند. درجه حرارت بهینه برای رشد 28 تا 32 درجه سانتی گراد است.عامل بیماری در حاشیه زخمهای ایجاد شده بر روی برگ ، میوه و سرشاخه تا زمان رویش آنها زنده می ماند در حالیک ه در خاک فقط چند روز می تواند زنده بماند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا