امکان برقراری ارتباط خارج از شبکه در تلفن های همراه آینده

سینا پرس: حدود دو سال پیش که طوفان سندی بخشهایی از ایالات متحده را در نوردید، نیمی از دکل های آنتن شبکه تلفن همراه را منهدم کرد. این طوفان نشان داد که نمی توان در موقعیت های اضطراری چندان به تلفن های همراه یا شبکه های بی سیم تکیه کرد.

به همین دلیل بود که برخی از شرکت های مخابراتی به فکر طراحی یک استاندارد جدید برای شبکه های تلفن همراه افتادند تا در صورت از بین رفتن پوشش شبکه، باز هم کاربران بتوانند با تلفن های همراه خود ارتباط برقرار کنند. این استاندارد جدید که Proximity Services یا LTE Direct نام دارد و تا پایان امسال به تائید می رسد، بستری برای تداوم ارتباط حتی در صورت از کار افتادن شبکه را فراهم می سازد.

در حال عادی، سیگنال ها بین دکل های آنتن تلفن همراه جابجا می شوند. اما در حالت LTE Direct یک یا چند تلفن همراه به عنوان واسطه بین دو تلفن همراه دیگر عمل می کند. در واقع دو تلفن همراهی که از این استاندارد بهره می برند، از فرکانسی مشابه 4G LTE برای ارتباط با هم استفاده می کنند.

به این ترتیب هر کاربری که در منطقه ای بدون پوشش آنتن قرار دارد می تواند به کاربرانی دیگر و یا اولین کسی که در فاصله 500 متری او قرار دارد تماس بگیرد. اگر فرد مورد نظر نزدیک نباشد، این سیستم می تواند پیام را از طریق چندین تلفن دیگر که در این میان نقش واسطه را دارند به مقصد برساند.

شرکت های مخابراتی برای گنجاندن این استاندارد در شبکه های خود باید آنتن ها و پردازنده های خود را به روز کنند. 

 

منبع:  scientificamerican

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا