تجهیز یک میلیون و 520هزار هکتار از اراضی آبی به سامانه های نوین آبیاری

عباس زارع در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به آخرین وضعیت اجرای سامانه های نوین آبیاری در کشور، اظهار کرد: اگر تخصیص اعتبارات سامانه های نوین آبیاری به طور کامل و به موقع صورت بگیرد، ظرفیت فنی و اجرایی برای تجهیز سالانه 400هزار هکتار از اراضی کشاورزی به این سامانه ها وجود دارد. منتها در سال گذشته از حدود 1300 میلیارد تومان اعتبار مصوب، فقط 22.5 درصد آن تحقق یافت. اما در عین حال چیزی در حدود 70 درصد از تعهد برنامه انجام شد.

مجری طرح سامانه های نوین آبیاری افزود: در سال گذشته 92هزار هکتار به صورت اجرا شده به کشاورزان تحویل داده شد و حدود 60هزار هکتار هم در حال اجراست که به سال 95 منتقل شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر چیزی در حدود یک میلیون و 520هزار هکتار از اراضی آبی کشور به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده است، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری 21500 هکتار اجرا و 58000 هکتار هم در دست اجراست.

زارع با تاکید بر اینکه تا امروز هیچ تخصیصی در مورد اعتبارات سال 95 صورت نگرفته است، تصریح کرد: بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی، پیش بینی شده که 250هزار هکتار از اراضی کشاورزی در سال 95 به سامانه های نوین آبیاری مجهز شوند. برای این منظور، اعتبارات لازم هم از ردیف های بودجه و هم از صندوق توسعه ملی پیش بینی شده است که در صورت تخصیص، اجرای 250هزار هکتار میسر خواهد بود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته برای گسترش آبیاری های میکرو، مزایای این شیوه آبیاری نسبت به آبیاری بارانی چیست؟ گفت: در آبیاری بارانی هم نیاز به صرف انرژی بیشتر وجود دارد و هم راندمان آبیاری پایین تر است. با توجه به اینکه ما کشور خشکی هستیم و تبخیر بالایی داریم، استفاده از آبیاری میکرو علاوه بر افزایش کارآیی آب، امکان مدیریت بهتر مزرعه را نیز فراهم می کند. به همین دلیل از سال 94 جهت گیری وزارت جهاد کشاورزی به سمت گسترش آبیاری میکرو بوده است.

با تجهیز مزارع به آبیاری قطره ای، راندمان آبیاری به حدود 90 درصد افزایش می یابد. ضمن اینکه راندمان آبیاری بارانی هم بین 70 تا 75 درصد است. پیش بینی شده که میانگین راندمان آبیاری در کشور تا پایان برنامه ششم به 44 درصد افزایش یابد

وی یادآور شد: تا پایان سال 93 حدود 46 درصد مزارع ما مجهز به آبیاری قطره ای و 54 درصد هم مجهز به آبیاری بارانی بودند. در سال 94 با جهت گیری وزارت جهاد کشاورزی، این آمار برعکس شد و میزان آبیاری قطره ای به 54 درصد و آبیاری بارانی به 46 درصد رسید.

مجری طرح سامانه های نوین آبیاری با بیان اینکه در حال حاضر میانگین راندمان آبیاری در کشور حدود 40 درصد است، اظهار کرد: با تجهیز مزارع به آبیاری قطره ای، راندمان آبیاری به حدود 90 درصد افزایش می یابد. ضمن اینکه راندمان آبیاری بارانی هم بین 70 تا 75 درصد است. پیش بینی شده که میانگین راندمان آبیاری در کشور تا پایان برنامه ششم به 44 درصد افزایش یابد.

زارع با اشاره به میزان مصرف آب در بخش کشاورزی، عنوان کرد: چون آمار دقیقی در مورد منابع و مصارف آب در کشور وجود ندارد، آمارهایی که در مورد میزان مصرف آب بخش کشاورزی ارایه می شود در حد یک ادعاست و زمانی می توان برآورد دقیقی ارایه کرد که آب به صورت حجمی به کشاورزان تحویل داده شود.  

 

گفت و گو: سید احمد طبایی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا