جهان به دنبال امنیت غذایی

سازمان جهانی بهداشت یکی از زیرمجموعه های سازمان ملل متحد است که برنامه های مختلفی را در راستای بهبود وضعیت سلامت در کشورهای مختلف جهان به انجام می رساند.در واقع بر طبق اساسنامه سازمان بهداشت جهانی، وظیفه اصلی این سازمان، مبارزه با بیماری ها و به ویژه بیماری های قابل انتقال و بهبود سلامت عمومی مردم جهان است. دلیل تاکید سازمان بهداشت جهانی بر این موضوعات را باید در الگوهای توسعه پایدار به ویژه در حوزه منابع انسانی دانست. تردیدی نیست که توسعه منابع انسانی در هر کشوری به زیرساخت های آن در زمینه آموزش و البته بهداشت باز می گردد. با توجه به اینکه پیشگیری همیشه کم هزینه تر از درمان است و اطلاع رسانی نقش بسیار مهمی در این زمینه دارد، روز جهانی بهداشت فرصت خوبی برای جلب کردن نظر مردم در سراسر دنیا به اصلی معضلات پیش رو برای توسعه به شمار می رود. سابقه نامگذاری این روز را به سال 1948 میلادی باز می گردد. در جریان برگزاری نخستین نشست عمومی سازمان بهداشت جهانی، 26 کشور شرکت کننده تصمیم می گیرند که 7 آوریل هر سال را به عنوان روز جهانی بهداشت نامگذاری کنند.

این مصوبه از سال 1950 اجرایی شد. در این روز برنامه های گوناگونی توسط سازمان های مختلف دولتی و غیردولتی در سراسر جهان برگزار می شود. هدف از این برنامه ها، ارتقای آگاهی در مورد موضوعات مختلفی که سلامت انسانها را تهدید می کند است. گفتنی است این موضوعات بیشتر در حوزه سلامت عمومی جامعه است. روز جهانی بهداشت در سال 1394 (2015 میلادی) از سوی این سازمان به موضوع «بهداشت غذایی» اختصاص یافته است. 

روز جهانی بهداشت (که روز جهانی سلامت نیز خوانده می شود) یکی از هشت مناسبت رسمی در تقویم سازمان بهداشت جهانی است. روز جهانی سل، هفته جهانی ایمن سازی، روز جهانی مالاریا، روز جهانی بدون دخانیات، روز جهانی اهدای خون، روز جهانی هپاتیت و روز جهانی ایدز از دیگر مناسبت های این سازمان هستند.

بهداشت غذایی

بهداشت غذایی یکی از مهم ترین عواملی است که علاوه بر انسان، بر اقتصاد و جامعه نیز تاثیر می گذارد. آلودگی غذایی تاثیرات زیادی بر بهداشت عمومی هر کشوری دارد. دامنه این تاثیرات بسیار فراتر از سیستم های بهداشتی و درمانی بوده و حوزه های دیگری نظیر تجارت و گردشگری را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین بر خلاف بسیاری از مشکلات دیگری که در حوزه سلامت روی می دهد، این مساله فقط گریبان گیر کشورهای در حال توسعه نیست و بسیاری از کشورهای توسعه یافته نیز با پیامدهای آن دست و پنجه نرم می کنند.

سازمان بهداشت جهانی، پنج نکته کلیدی را برای سلامت بیشتر غذایی مطرح کرده است. این نکات باید مد نظر همه خریداران و فروشندگان قرار گیرد:

نکته اول: تمیز نگاه دارید.

نکته دوم: غذای خام و پخته را از هم جدا کنید.

نکته سوم: غذا را به طور کامل بپزید.

نکته چهارم: غذا را در دمای استاندارد نگهداری کنید.

نکته پنجم: از آب و مواد خام سالم استفاده کنید

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا