تخریب جنگل ها، علت اصلی بروز سیل در شمال کشور است

علی محمد شاعری روز یکشنبه در حاشیه بازدید از جنگل های نکا در جمع خبرنگاران افزود: براساس برنامه مقرر شد تا در یک دوره 5 ساله سالانه حداقل 20 درصد از بهره برداری از جنگل های شمال کم شود .
وی افزود: همچنین مقرر شد تا پایان برنامه ششم بهره برداری صنعتی از جنگل های شمال به صفر رسیده و چوب مورد نیاز از طریق گونه های سریع الرشد و زراعت چوب ، واردات چوب و جنگل کاری های دست کاشت تامین شود.
شاعری اظهار داشت: هدف از تنفس جنگل این است که به جنگل ها فرصت دهیم تا احیا شود، تجدید حیات و حفاظت شود چون جنگل های شمال در حال نابودی است و سیل های متعدد در شمال کشور از پارک ملی گلستان تا آستارا را شاهد هستیم.
این نماینده مجلس با بیان اینکه 600 هزار هکتار از جنگل های شمال مخروبه است، یادآور شد: مساحت جنگل های شمال از 3میلیون و 200 هزار هکتار به یک میلیون و 900 هزار هکتار رسیده است که اگر این مساله ادامه یابد در 20 سال آینده جنگلی نخواهیم داشت.
شاعری، جنگل را از سرمایه های عظیم کشور است که باید حفظ شود و در کنار آن از بهره برداری بی رویه که باعث کاهش مساحت و کیفیت جنگل ها شده است، جلوگیری شود.
نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی گفت: تاکید بر این است که درجنگل های شمال طرح های آبخیزداری با دقت و گسترده در دستور کار قرار گیرد و به مرحله اجرا در آید که خود جنگل، در مناطق شیب دار خاصیت آبخیزداری دارد.
وی افزود: بهره برداری از جنگل های شیبدار در بسیاری از کشورهای دنیا مثل ژاپن و چین قطع شده است چون عمق خاک این جنگل ها کم است و این جنگل ها نمی توانند روان آبها و باران های سیل آسا را نگه داشته و از جاری شدن آن جلوگیری کنند.
شاعری گفت: باید جنگل های شمال حفظ شود و راهی جز احیای جنگل های مخروبه، حفاظت جنگل های موجود و کاهش بهره برداری وجود ندارد و باید با ایجاد پارک های جنگلی و احیای جنگل ها در این راستا تلاش شود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا