5 کلید برای غذایی سالم تر

بهداشت را رعایت کنید

قبل از آماده کردن و یا  خوردن غذا، دست هایتان را با صابون بشویید. دست هایتان را پس از استفاده از سرویس های بهداشتی  حتما بشویید. تمامی سطوح و لوازمی که در آماده کردن غذا مورد استفاده قرار می گیرند را تمیز کنید و مرتبا استریل کنید. اطمینان حاصل کنید که در آشپزخانه شما وجود حشرات و دیگر حیوانات (مانند حیوانات خانگی از جمله سگ، گربه و..) رفت و آمد نمی کنند.

غذاهای خام و پخته شده را از هم جدا نگهداری کنید

گوشت، مرغ و غذاهای دریایی خام را از دیگر مواد غذایی جدا نگهداری کنید. لوازم آشپزی مورد استفاده برای این مواد خام را نیز به مواد پخته شده نزنید.  این مواد را در یخچال و یا فریزر بسته بندی شده نگهداری کنید تا با غذاهای پخته شده تماس مستقیم نداشته باشند.

غذاها را کامل بپزید.

مواد غذایی به خصوص گوشت، مرغ، تخم مرغ و غذای دریایی را کامل طبخ کنید. غذاهایی مانند سوپ و آش را بجوشانید تا مطمئن شوید که به 70 درجه سانتیگراد رسیده اند. برای گوشت و مرغ، باید نکاتی مانند رنگ، بو و آب شفاف مورد توجه قرار گیرد تا سالم بودن آن تایید شود.

غذاهایی پخته شده را هنگام مصرف دوباره، حتما گرم کنید و بعد مصرف کنید.  در صورت سرخ کردن، گریل کردن و موادی مانند شیرینی ها  و غذاهای داخل فر، از گرم کردن دوباره بپرهیزید زیرا باعث تولید مواد شیمیایی سمی می شود.

غذاها را در دمای مناسب نگهداری کنید.

غذاهای پخته شده را بیش از 2 ساعت در دمای اتاق نگذارید.  تمامی غذاهای پخته شده و قابل طبخ را در یخچال در دمای زیر 5 درجه نگهداری کنید.  غذاها را قبل از سرو، در دمای بالای 60 درجه قرار دهید. مواد غذایی را برای مدت طولانی نگهداری نکنید حتی در یخچال. همینطور مواد غذایی یخ زده را در دمای اتاق، ذوب نکنید. آنها را در یخچال قرار دهید تا به آرامی دمایشان کم شود و یخشان آب شود.

از مواد غذایی و آب سالم استفاده کنید

حتما از آب سالم استفاده کنید یا اینکه آب را بجوشانید و بعد استفاده کنید.  از مواد غذایی تازه و مورد اعتماد استفاده کنید.  مواد غذایی سالم و فرآوری شده را مصرف کنید. لبنیات را حتما به صورت پاستوریزه استفاده کنید. میوه ها و سبزیجات را حتما با دقت بشویید بخصوص اگر قصد دارید  آن ها را خام مصرف کنید. همینطور از مصرف مواد غذایی تاریخ مصرف گدشته به شدت بپرهیزید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا