آزمایش یک دلاری برای غربالگری دقیق سرطان پروستات

به گزارش ایسنا، پس از سرطان ریه، سرطان پروستات دومین سرطان کشنده در میان مردان است و هر سال بیش از 240 هزار نفر به این سرطان مبتلا می‌شوند و 28 هزار تن در اثر آن جان خود را از دست می‌دهند.رایج‌ترین ابزار غربالگری برای سرطان پروستات PSA نام دارد که به حدی با نتایج مثبت اشتباه همراه است که منجر به بیوپسی‌های دردآور می‌شود.

آزمایش ساده‌ای که توسط محققان دانشگاه مرکزی فلوریدا ابداع شده است، امید تازه‌ای برای شناسایی یکی از مرگبارترین سرطان‌ها در میان مردان ارائه می‌دهد. این آزمایش تعداد بیوپسی‌های غیرضروری و تهاجمی ناشی از آزمایش استاندارد کنونی PSA را کاهش می‌دهد.

زمانی که یک تومور سرطانی شروع به رشد می‌کند، بدن برای تولید آنتی‌بادی علیه آن بسیج می‌شود. آزمایش جدید، پاسخ سیستم ایمنی را با استفاده از نانوذراتی شناسایی می‌کند که 10 هزار برابر کوچک‌تر از خال صورت هستند.زمانی که قطرات اندکی از سرم خون گرفته‌شده از خراش انگشت بیمار با نانوذرات طلا مخلوط می‌شوند، نشانگرهای زیستی سرطانی به سطح نانوذرات ریز متصل می‌شوند؛ در نتیجه، اندازه‌ آن‌ها افزایش یافته و موجب چسبیدن این نانوذرات به یکدیگر می‌شود.

نانوذرات طلا دارای کارآیی فوق‌العاده‌ای در جذب‌ و پخش‌کردن نور هستند. دانشمندان حاضر در این مطالعه، شیوه‌ای موسوم به روش منتشرکردن نور پویای مبتنی بر نانوذرات (NanoDLSay) را برای اندازه‌گیری اندازه ذرات از طریق میزان نوری که پخش می‌کنند، ارائه دادند.این اندازه امکان ابتلای بیمار مبتلا به سرطان پروستات و همچنین میزان پیشرفت بیماری را آشکارسازی می‌کند.

اگرچه در این آزمایش از طلا استفاده می‌شود، اما در مقایسه با روش‌های دیگر بسیار ارزان و کم هزینه است، زیرا بطری کوچک حاوی نانوذرات معلق در آب 250 دلار ارزش دارد و حاوی ذرات کافی برای انجام 2500 آزمایش است.آزمایش جدید دقیق‌تر بوده و 90 تا 95 درصد با اطمینان نشان می‌دهد که نتیجه مثبت بدست‌آمده، اشتباه نیست.

دانشمندان امیدوارند با تکمیل آزمایش‌های بالینی و مشاهده نتیجه بتوانند از این آزمایش ظرف دو تا سه سال آینده استفاده کنند. جزئیات این دستاورد علمی در مجله ACS Applied Materials & Interfaces منتشر شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا