آغاز فعالیت بین المللی سیستم موقعیت یاب جهانی بایدو

نخستین  ایستگاه پردازشگر مرجع دائمی Continuously Operating Reference Station سیستم موقعیت یاب جهانی بایدو به طور رسمی در پایتخت کشور لائوس راه اندازی شد. این ایستگاه می تواند امکانات ارزشمندی همچون ناوبری دقیق، موقعیت یابی و سرویس های زمانی متعددی را در اختیار کاربران این کشور قرار داده و همچنین در حوزه های مختلفی مانند نقشه برداری مهندسی، مساحی و نظارت های محیطی استفاده شود.

در این ایستگاه همچنین پهپادهای ویژه ای وجود دارند که با عنوان هواپیماهای بدون سرنشین نقشه بردار surveying UAV شناخته شده و و بخشی از ماموریت جمع اوری اطلاعات سیستم موقعیت یاب جهانی بایدو را بر عهده دارند.

 از دیگر کاربردهای سیستم موقعیت یاب جهانی بایدو در لائوس که با راه اندازی ایستگاه جدید ، استفاده از آن امکان پذیر خواهد شد، بررسی روند ساخت و ساز و توسعه شهرها و روستاها ، پیش بینی شرایط آب و هوائی و امکان واکنش های سریع در پی بروز شرایط نامساعد جوی است.

در مراسم افتتاحیه این ایستگاه که روز جمعه بیست و ششم شهریور ما برگزار شد، لی وی سن معاون اداره ملی نقشه برداری ، پیمایش و اطلاعات جغرافیائی چین ، به عنوان سخنران ویژه حاضر بوده و اطلاعاتی درباره سیستم موقعیت یاب بایدو ارائه کرد.

کشور چین طی سال های اخیر به طور جدی در حال گسترش شبکه جهانی موقعیت یاب ماهواره ای خود با نام بایدو BeiDou Navigation Satellite System (BDS) است .

امروزه و با توجه به گسترده شدن مناطق تحت پوشش سیستم بایدو؛ رفته رفته می توان این سیستم را به عنوان یک سیستم رقیب و جایگزین سیستم موقعیت یاب جهانی آمریکا یعنی جی پی اس و سیستم مشابه ساخته شده توسط روسیه با نام گلوناس ، به شمار آورد .  پیش بینی می شود این سیستم موقعیت یاب جهانی تا سال 2020 میلادی تمامی کره زمین را تحت پوشش قرار دهد.

به گفته این مقام ارشد چینی؛ راه اندازی ایستگاه جدید پردازشگر مرجع دائمی در لائوس ، گام بزرگی در جهانی تر شدن سیستم موقعیت یاب بایدو بوده و دولت چین از توسعه و گشترش این سیستم به طور جدی حمایت خواهد کرد.

در این ایستگاه همچنین پهپادهای ویژه ای وجود دارند که با عنوان هواپیماهای بدون سرنشین نقشه بردار surveying UAV شناخته شده و و بخشی از ماموریت جمع اوری اطلاعات سیستم موقعیت یاب جهانی بایدو را بر عهده دارند.

موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که سیستم موقعیت یاب جهانی بایدو هنوز به نسبت جی پی اس دارای نواقصی بوده و البته باید اذعان داشت که این پروژه در سال 1994 میلادی و بیست سال پس از شروع پروژه جی پی اس ، آغاز شده است و به نسبت آن بسیار جدید تر است.  نخستین ماهواره این سیستم در سال 2000 میلادی به مدار زمین فرستاده شده و رفته رفته تکمیل تر شد.

گفته می شود سازمان فضائی چین در نظر دارد سیستم موقعیت یاب ماهواره ای بایدو را به گونه ای توسعه دهد که امکان استفاده از آن در بیشتر مناطق دنیا وجود داشته و بتوان از آن برای مصارف متعددی از جمله سرویس های پیام کوتاه ، موقعیت یابی  و …. استفاده کرد.

بر اساس اظهارات مقامات چینی ، این کشور در نظر دارد تا سال 2018 امکان استفاده از سیستم موقعیت یاب ماهواره ای بایدو را در بیشتر نقاط جهان امکان پذیر کرده و تا سال 2020  پروژه خود را به پایان رسانده و تمامی نقاط کره زمین را تحت پوشش این سیستم قرار دهد.  

منبع: news.xinhua

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا