همایش ملی بزرگداشت محمد ابن عیسی ماهانی در کرمان آغاز شد

 جمعی از مسئولان استان، دانشگاهیان و نخبگان در تالار اندیشه دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد.قرار است در همایش ملی بزرگداشت مقام علمی محمد ابن عیسی ماهانی دکتر 'مهدی رجبعلی پور'، دکتر 'امیدعلی شهنی کرم زاده' و دکتر سید 'عبادالله محمودیان' از جمله ریاضیدانان معاصر کشور مورد تجلیل قرار گیرند.

مدیرکل دفتر الگوسازی و تکریم بنیاد ملی نخبگان و دکتر رجبعلی پور در این آیین سخنرانی خواهند کرد.
دبیر اجرایی همایش یک روزه بزرگداشت مقام علمی محمد ابن عیسی ماهانی در کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هدف از برگزاری این همایش را شناساندن ریاضیدانان برجسته کشور به جامعه عنوان کرد.
علیرضا سعیدی افزود: تکریم و الگوسازی ریاضیدانان برجسته معاصر کشور نیز از دیگر اهداف برگزاری همایش ملی بزرگداشت مقام علمی محمد ابن عیسی ماهانی است.
ابوعبدالله محمد بن عیسی ماهانی، ریاضیدان، مهندس، منجم و نویسنده بزرگ ایرانی قرن سوم هجری شمسی (برابر با قرن نهم میلادی) است، از مردم ماهان کرمان و ریاضیدانی بزرگ و مهندسی عالی قدر و منجمی زبردست و نویسنده ای توانا بود و در بغداد می‏زیست.
وی در حدود سال ۲04 هجری شمسی به دنیا آمده و در حدود 267 هجری شمسی درگذشته است. تخصص اصلی وی در هندسه و ریاضیات محض بود و آثار متعددی در این رشته ها دارد که مهم ترین آنها تفسیرالمقاله العاشره من کتاب اقلیدس است که هم اکنون در کتابخانه ملی فرانسه نگهداری می شود. معادله درجه سوم را به وی نسبت می دهند که در بین دانشمندان اسلامی به معادله ماهانی موسوم است.به گزارش ایرنا،  ماهانی بخش عمده ای از زندگی خود را صرف ساختن واژه ها و اصطلاحات فنی کرد و قسمت های مهمی از اصول اقلیدس را تفسیر و تشریح کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا