استارتاپ‌های علم و فناوری در دانشگاه‌ها تشکیل شود

وی افزود: در 20 سال اخیر دانشگاه‌ها رشد علمی بسیار خوبی را تجربه کرده‌اند که منتقل کردن این دانش فنی به بازار باید توسط شرکت‌ها انجام شود.دکتر بابک مختاری در آیین اختتامیه اولین رویداد ملی فرآفرینICT  که عصر گذشته، 26 شهریور ماه در آمفی‌تئاتر دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با بیان این‌ که از سال 92 در حال فعالیت برای شکل‌گیری اکوسیستم کارآفرینی در استان هستیم، اظهار کرد: شکل‌گیری این اکوسیستم در خوزستان با توجه به کل صبغه‌ تاریخی اقتصادی خاص خوزستان نسبت به دیگر مناطق کشور بسیار سخت‌تر است.

وی با بیان این‌ که مبحث کارآفرینی و ارزش‌آفرینی چندان عمر طولانی در کشور ندارد، تصریح کرد: حدود 10، 15 سال پیش درس کارآفرینی در دانشگاه‌های کشور ارائه و پس‌ از آن به گروه و دانشکده تبدیل شد و به‌ مرور زمان بخش خصوصی که بیشتر در حوزه فناوری اطلاعات کار می‌کرد، بازی‌گردان این صحنه شدند.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان افزود: در بخش دولتی نیز دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری بیشتر مانند یک مسأله زینتی و تفننی به مبحث کارآفرینی نگاه می‌کردند اما بخش خصوصی با اقداماتی که انجام داد، اکنون در گوشه گوشه‌ استان و کشور، استارتاپ‌ها، استارتاپ‌ویکندها، رویدادهای همفکر و همراه و … گسترش یافته که همه نشان‌دهنده‌ این است که در حال تشکیل این اکوسیستم هستند، اما بیشتر در بخش عرضه در حال شکل‌گیری است.

مختاری بابیان این‌ که در برخی استان‌ها به دلیل شرایط خاص آن‌ها قسمت تقاضا نیز گسترش یافته است، گفت: بخش تقاضا در استان‌هایی همانند تهران، اصفهان، فارس، خراسان و تا حدودی آذربایجان با توجه به تنوع اقتصاد و تولید این استان‌ها تا حدود زیادی با بخش عرضه همراهی می‌کند.

وی تصریح کرد: آنچه در خوزستان بیشتر شاهد آن هستیم، گسترش بخش عرضه است که در حال شکل‌دهی نظام نوآوری و کارآفرینی است. بازیگران اصلی بخش عرضه نیز دانشگاه‌ها، پارک علم و فناوری، مراکز رشد و در بخش خصوصی شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که این حوزه را به‌پیش می‌برند.

مختاری اظهار داشت: بخش‌های دولتی به‌ استثنای اداره‌ کل یا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اگر مانع نباشند یا نبودند، چندان کمکی هم به شکل‌گیری این اکوسیستم نکرده‌اند اداره‌کل یا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به 2 دلیل با این اکوسیستم همراهی کرده است. دلیل اول ماهیت این بخش است که موجب شد وارد این عرصه شود. از سوی دیگر در دوره‌ جدید اکثر افرادی که بنیانگذاران اکوسیستم کارآفرینی در کشور هستند، وارد سیستم تصمیم‌گیری و اجرایی این وزارت شده‌اند.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان با اشاره به این‌ که این اتفاق یک نیروی پیش‌برنده دیگر نیز داشته است، گفت: نسل جدید کاملاً از بخش دولتی و کار دولتی قطع امید کرده‌اند، هم به دلیل آن‌که عملاً فرصتی در بخش دولتی وجود ندارد و فرصت‌ها نسبت به تقاضا بسیار اندک است و هم به این خاطر که بخش دولتی برای جوان امروز که با سبک زندگی و طرز تفکری متفاوت رشد کرده است، واقعاً جذابیتی ندارد. به همین دلیل چندان نمی‌توانند سیستم تنبل و خشک دولتی را بپذیرند. در ‌هرحال درصورتی‌که بتوانیم بخش تقاضا را نیز فعال کنیم، این فرصتی است که می‌توان بسیار به آینده کشور امیدوار بود.

وی با اشاره به تحقیقی که چهار سال پیش تحت عنوان اثربخشی پروژه‌های پژوهشی در استان انجام گرفت، افزود: در این تحقیق از پیشرفته‌ترین صنایع تا صنایع قدیمی استان که انتظار می‌رود میزان دانش‌بری آن‌ها بیشتر باشد، بررسی شدند. در صنایع پتروشیمی‌ که عملاً با لیسانس خریداری‌شده از خارج بنا شده‌اند، برای ایجاد تغییر در مجموعه باید کل سیستم را به هم بریزند. به همین دلیل به‌جز حوزه‌ تعمیر و نگهداری با پژوهش نمی‌توان کاری برای آن‌ها انجام داد.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان با بیان این‌که در تمام دنیا تقریباً بیش از 80 درصد اختراعات و نوآوری‌ها متعلق به صنایع است، گفت: در ایران انتظار این است که دانشگاه و دانشجو اختراع انجام دهد که این تفکر کاملاً غلط است؛ از سوی دیگر تقریباً 90 درصد اختراعات یا توسط شرکت‌های کوچک و متوسط که در 10 سال اخیر تشکیل شده‌اند و یا توسط اساتید دانشگاه‌ها به ثبت می‌رسند.

مختاری تصریح کرد: درحالی‌که اکنون شرکت سامسونگ سالانه پنج هزار اختراع به ثبت می‌رساند، کل اختراعات سالانه در کشور حدود 13 تا 14 هزار مورد است و در استان خوزستان نیز تاکنون تنها یک اختراع ثبت‌ شده از صنایع وجود دارد که مربوط به شرکت فولاد خوزستان بوده است.

وی با این توصیه به شرکت‌کنندگان در رویداد فرآفرین که اکوسیستم کارآفرینی با طراوت به مسیر خود ادامه دهد، خاطرنشان کرد: سعی کنیم این فرهنگ گسترش یابد یک اشکال دیگر در این حوزه این است که نگاه‌ها تنها به وضعیت موجود کسب‌وکارها معطوف شده که بتوانند مدل کسب‌وکار را تغییر دهند. به‌ عبارت‌ دیگر فرصت‌های موجود را در بازار تشخیص داده و در کسب‌وکارها تغییر ایجاد می‌کنند اما چندان وارد عرصه‌های علمی و فناوری موجود در دانشگاه‌ها نشده‌اند.

به گزارش ایسنا، مختاری با بیان این نکته که لازم است ارتباط فعالان این حوزه با رشته‌های دیگر و دانشگاهیان افزایش یابد و استارتاپ‌های علم و فناوری در دانشگاه‌ها تشکیل شود، گفت: در 20 سال اخیر دانشگاه‌ها رشد علمی بسیار خوبی را تجربه کرده‌اند که منتقل کردن این دانش فنی به بازار باید توسط شرکت‌ها انجام شود؛ بنابراین انتظار می‌رود که افراد فعال در این حوزه به دیگر عرصه‌ها نیز وارد شوند و بررسی کنند که با دستاوردهای موجود چه‌کارهایی می‌توان انجام داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا