دانشمندان ژن‌های عامل سرطان مرگبار مغز را خاموش کردند

 در حالی که داروهای شیمی‌درمانی استاندارد برای متوقف‌کردن تولید مثل سلول‌های سرطانی، به دی‌ان‌ای آسیب می‌رسانند، شیوه جدید منبع تولیدکننده سلول‌های سرطانی یعنی ژن‌هایی را سرکوب می‌کند که پروتئین‌های خاصی را بیش از حد معمول بیان می‌کنند.

دانشمندان، مولکول miR-182 را به عنوان سرکوب‌کننده تومور گلیوبلاستوما شناسایی کردند که بیان چندین آنکوژن را کاهش می‌دهد. این آنکوژن‌ها رشد سرطان را افزایش می‌دهند.

از نانوسازه‌هایی موسوم به اسیدهای نوکلئیک کروی (SNAs) برای تحویل‌دادن ایمن miR-182 به مانع مغزی خون به منظور رسیدن آن به سلول‌های تومور استفاده شد. در آن‌جا این مولکول به طور مستقیم چندین آنکوژن را به طور همزمان هدف قرار داد و موجب مرگ سلول سرطانی و کاهش رشد این سلول‌ها شد.

مولفه‌های SNA از چندین رشته دی‌ان‌ای و آر‌ان‌ای تشکیل شده‌اند که به طور متراکمی به دور مرکز یک نانوذره آرایش شده‌ بودند. SNA مولفه‌هایی مناسب برای خاموش‌کردن ژن‌های خاصی هستند که در پیشرفت بیماری مبتلا به سرطان ایفای نقش می‌کنند.

مولکول miR-182، نوعی میکروآر‌ان‌ای است که به صدها ژن متصل می‌شود تا بیان پروتئین آن‌ها را در سلول‌ها کاهش دهد. دانشمندان نشان دادند که بیماران مبتلا به سرطان دارای سطوح بالاتر miR-182 شانس بیشتری برای زنده‌ماندن به مدت طولانی‌تر از دارند.

به گزارش ایسنا،محققان معتقدند، هنوز مطالعات بیشتری برای آزمایش miR-182 و سیستم تحویل نانوذرات پیش از آزمایش آن‌ها بر روی بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما مولتی‌فرم باقی است.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Genes and Development منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا