قزاقستان صاحب فناوری راکت های ماهواره بر می شود

بر اساس اعلام خبرگزاری دولتی روسیه، قرار است فناوری ساخت و پرتاب راکت های ماهواره بر پروتون که در انحصار روسیه قرار دارد، تا سال 2020 به شرکت بایترک Baiterek که دو ملیتی بوده و توسط روسیه و قراقستان مدیریت می شود، انتقال پیدا کند.

راکت های فضاپیمای نسل پروتون – ام در واقع مدل به روز رسانی شده و پیشرفته نسل راکت های پروتون ساخته شده در زمان اتحاد جماهیر شوروی هستند که توسط مرکز مطالعات و تولیدات فضائی خرونیچف طراحی و ساخته شده اند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه؛ سهام دار عمده این شرکت، کمیته خصوصی سازی و دولت قزاقستان بوده و شرکت خرونیچف روسیه نیز بخشی از سهام آن را در اختیار دارد.

آندری کالینوفسکی مدیر شرکت خرونیچف در این رابطه گفت: همکاری ما با همتایان قزاقستانی می تواند منجر به افزایش سطح توانمندی این کشور در فناوری های فضائی و حوزه ساخت و پرتاب راکت های ماهواره بر شود. این موضوع هم اکنون آغاز شده و تیمی مشترک از کارشناسان و متخصصان دو کشور در حال آماده سازی عملیات پرتاب راکت هستند.

گفتنی است در پی تلاش های متخصصان شرکت فوق ، هزینه پرتاب راکت های ماهواره بر خانواده پروتون ، نوع Proton-M طی  سال های گذشته کاهش زیادی داشته است . بر این اساس هزینه عملیات پرتاب این راکت های ماهواره بر طی چند سال گذشته، از 95 میلیون دلار به 70 میلیون دلار کاهش یافته است.

راکت های فضاپیمای نسل پروتون – ام در واقع مدل به روز رسانی شده و پیشرفته نسل راکت های پروتون ساخته شده در زمان اتحاد جماهیر شوروی هستند که توسط مرکز مطالعات و تولیدات فضائی خرونیچف طراحی و ساخته شده اند. تاکنون بیش از چهارصد ماموریت فضائی با استفاده از راکت فضاپیمای پروتون – ام  تنها  از پایگاه فضائی روسیه در بایکونور قزاقستان انجام شده و همچنین  هشتاد و یک ماموریت این راکت های فضاپیما از مراکز مختلف فضائی دیگر با موفقیت به ثبت رسیده است. لازم به ذکر است که نخستین عملیات فضائی راکت های پروتون – ام در تاریخ 7 آپریل در فصل بهار سال 2001 میلادی انجام شد.

نخستین راکت فضا پیمای خانواده پروتون در سال 1995 میلادی، آزمایش شد. البته باید به این نکته اشاره کرد که طس چند سال گذشته، چندین آزمایش راکت فضاپیمای پروتون با شکست رو به رو شده است و به همین دلیل آژانس فضائی روسیه در نظر دارد نسل جدید از راکت های موسوم به آنگارا را طراحی کرده و مورد استفاده قرار دهد .

منبع: tass

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا