آیا سیگارهای الکترونیکی برای ترک سیگار مفید هستند؟

تیمی از پژوهشگران مرکز پژوهش رفتارهای بهداشتی در یونیورسیتی کالج لندن University College London–  Health Behavior Research Centre با تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به افراد مصرف کننده دخانیات در این کشور، موفق به بررسی موارد موثر در ترک سیگار شدند. بر اساس این گزارش، افرادی که برای ترک سیگار از سیگارهای الکترونیکی استفاده کرده اند، به نسبت سایر افراد از شانس بیشتری برای موفقیت برخوردار بوده و توانسته اند سیگار کشیدن را متوقف کنند.

افرادی که برای ترک سیگار از سیگارهای الکترونیکی استفاده کرده اند، به نسبت سایر افراد از شانس بیشتری برای موفقیت برخوردار بوده و توانسته اند سیگار کشیدن را متوقف کنند. در این پژوهش به بررسی تاثیرات مخرب سیگارهای الکترونیکی بر بدن پرداخته نشده و تنها نقش این سیگارها در کمک به ترک سیگار مد نظر قرار دارد.

البته پرفسور روبرت وست سرپرست تیم تحقیقاتی فوق الذکر در این رابطه اعلام کرد که موضوع مطرح شده به این معنی نیست که هر کس از سیگارهای الکترونیکی استفاده کند، سیگار کشیدن را ترک خواهد کرد.

بر اساس آمارهای موجود، بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر در سراسر بریتانیا از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند. البته به گفته پژوهشگران ، بهترین روش برای ترک سیگار، مشاوره با متخصصین و داشتن اراده قوی و حمایت اطرافیان فرد سیگاری است.

گفتنی است بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف دخانیات و به ویژه سیگار کشیدن یکی از عوامل اصلی ابتلای افراد به سرطان ریه است. آمارهای رسمی نشان می دهد که نود درصد سرطان های ریه در جهان به علت سیگار کشیدن است که تنها پانزده درصد این بیماران درمان می شوند.

در این پژوهش به بررسی تاثیرات مخرب سیگارهای الکترونیکی بر بدن پرداخته نشده و تنها نقش این سیگارها در کمک به ترک سیگار مد نظر قرار دارد. بحث ایمنی و مناسب بودن سیگارهای الکترونیکی در سال های گذشته به یکی از مهمترین موضوعات مجامع پزشکی تبدیل شده است و نظرات متفاوت و گاه متضادی در این زمینه ارائه شده است. تحقیقات پژوهشگران آمریکائی نشان می دهد که استفاده از سیگارهای الکترونیکی باعث افزایش باکتری های قوی و تعدیل سیستم ایمنی بدن شده و دود سیگارهای الکترونیکی برای سلول های مسیر تنفسی انسان سمی هستند و سیستم ایمنی بدن را سرکوب کرده ، موجب التهاب شده و در عین حال به طور هم زمان باعث افزایش شدت فضای باکتریایی می شود.  

منبع: xinhua

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا