ورود نخستین دسته از فلامینگوها به تالاب گل سلیمان آباد میاندوآب

اکبر محمدیان در گفت و گو با ایرنا افزود: این تعداد از فلامینگوها در ادامه کوچ بهاری خود وارد این تالاب شدند که پس از تغذیه و استراحت کوچ خود را به مناطق شمالی ادامه می دهند.

وی اضافه کرد: ورود این تعداد فلامینگو در این فصل که در چند سال اخیر در این تالاب کم نظیر بوده به خاطر احیای کامل این تالاب و مهیا شدن شرایط لازم برای ماندگاری این گونه از پرندگان در این منطقه است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب گفت: تالاب فصلی گل سلیمان آباد میاندوآب در مجموع دارای بیش از 25 هکتار مساحت بوده و امسال به دلیل باران پاییزی و اجرای طرح آبخیزداری اداره منابع طبیعی به طور کامل احیا شده و ارتفاع آب در آن بین 50 سانتی متر تا 1.5 متر در نوسان است.

وی ادامه داد: در این تالاب علاوه بر فلامینگوها هزاران قطعه پرنده مهاجر و بومی آبزی و کنارآبزی دیگر از جمله کاکایی، پرستوی دریایی و انواع اردک ها نیز وجود دارد که با کاهش آب در فصل های گرم از این تالاب کوچ می کنند.

محمدیان اظهار کرد: در این شهرستان علاوه بر تالاب گل سلیمان آباد، منطقه حفاظت شده و تالاب نوروز و تالاب های سواحل دریاچه ارومیه در فصول مختلف سال پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر هستند.

فلامینگو پرنده ای است با پاهای دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند خمیده، آبچر با بدنی بسیار کشیده و پر و بالی به رنگ های سفید و صورتی که بین 90 سانتی متر تا 1.5 متر بلندی دارد.

در پروازها بال ها و گردن این پرنده کشیده و قدری پایین تر از سطح بدن قرار می گیرد و بال هایش ترکیب زیبایی از رنگ های سرخ و سیاه دارد و به آرامی راه می رود. 

این پرندگان به صورت دسته جمعی و در دسته های چند هزارتایی زندگی می کنند و سواحل دریاچه ارومیه و استان فارس مهمترین زیستگاه آن در ایران است.

شهرستان میاندوآب در جنوب آذربایجان غربی و 164 کیلومتری مرکز استان واقع شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا