یکی از شدیدترین تشنج های عصبی شیرخواران، با علامتی شبیه به دل درد همراه است

سیناپرس: دکتر" محمودرضا اشرفی " فوق تخصص مغزو اعصاب کودکان، افزود: به همین دلیل، والدین و یا حتی برخی از پزشکان، به وجود این بیماری در نوزاد پی نمی برند و متاسفانه هرچه دیرتر تشخیص داده شود، عوارض شناختی و تکاملی بیشتر و غیرقابل جبران برای کودک خواهد داشت.

 

  وی که ارائه دهنده مبحث " سندرم اسپاسم شیرخواران " در اولین همایش اختلالات عصبی – تکاملی خواهد بود، ادامه داد: این سندرم ، درسنین سه ماهگی تا 12 ماهگی شیرخوار و بخصوص حدود شش ماهگی او، آغاز می شود.

 

  به گفته او، ابتلا به این نوع از تشنج ، به ملیت یا نژاد خاص بستگی ندارد بلکه در میان شیرخواران پسر شایع تر از نوزادان دختر است و میزان ابتلای آن در جهان، سه تا پنج در هر 10 هزار تولد زنده می باشد.

   دکتر اشرفی همچنین گفت: تشنج سندرم اسپاسم شیرخواران، جزو دسته تشنج های با آنسفالوپاتی صرعی می باشد. آنسفالوپاتی صرعی، دسته ای از تشنج هاست که فعالیت تشنجی بالینی و الکتروگرامی می تواند باعث پس رفت و تاخیر جنبه های تکاملی در کودک گردد و به عبارت دیگر، تشنج های این دسته از بدترین تشنج های دوران شیرخواری و کودکی هستند.

  این فوق تخصص مغزو اعصاب کودکان افزود: این سندرم که به نام اولین پزشک که این بیماری را در فرزند خود مشاهده کرد ، " وست- west " نیز نام گرفته است ، دارای حملات اسپاسم ناگهانی در تنه و اندامها، به عنوان تظاهر بالینی بیماری است که بصورت حملات پشت سرهم و بخصوص هنگام به خواب رفتن و یا از خواب بیدارشدن شیرخوار ظاهر می شود.

  دکتر اشرفی ادامه داد، در انتهای حملاتی که خیلی شدید به حملات دل درد، شبیه است ، خنده یا گریه ، دیده می شود. و علامت دیگر آن، بروز تاخیر تکامل می باشد که در دو سوم بیماران قبل از بروز حملات ، تاخیر تکامل وجود دارد.و در یک سوم موارد، شیرخوار قبل از حملات ، از نظر تکامل طبیعی و بعد از بروز حملات تشنج ، دچار پس رفت در تکامل می شود.

   وی اظهارداشت: بیشتر موارد سندرم اسپاسم شیرخوار، حاصل صدمات قبل یا بعد از تولد بخصوص خفگی زایمانی و یا حوادث زایمانی می باشند. ناهنجاری های ساختمانی مغز و سندرم های پوستی – عصبی از دیگر علل این سندرم می باشند.

  این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، افزود: از نظر تشخیصی، تظاهرات بالینی خاص ، همان حملات اسپاسم شیرخوار هستند و بایستی پزشک به فکر این فرم از تشنج شیرخواران بوده باشد و معاینه دقیق از نظر تکامل و عصبی را نیز برای شیرخوار انجام دهد. ضمن آنکه برای تشخیص، از الکتروآنسفالوگرافی یا نوارمغز که در خواب و بیداری انجام می شود، بهره بگیرد.

   به گفته او، برای جستجوی علت این سندرم، انجام آزمایشهای بیوشیمیایی، تست های متابولیک و گاهی بررسی های ژنتیک ضروری است، ضمن آنکه برای تشخیص علت بیماری، تصویربرداری مغز نیز لازم است.

   وی اظهارداشت: یافته الکتروآنسفالوگرافی اختصاصی این سندرم که در 40 تا 70 درصد موارد مشاهده می شود، طرحی بنام "هیپس آریتمی" است که در این طرح در نوارمغز، امواج با ولتاژ بالا همراه با موجهای تشنجی پراکنده ملاحظه می شود.

   این فوق تخصص مغزواعصاب کودکان درباره درمان این بیماری، گفت: هرچه درمان سریعتر شروع شود، عوارض تکاملی کمتر خواهد بود. مهمترین داروهای این سندرم، استفاده از کرتون و دارویی بنام " سابریل " یا " ویگاباترین " است .

  دکتر اشرفی با اشاره به اینکه تشخیص های افتراقی این سندرم، پرش های خوش خیم خواب ، ریفلاکس گوارشی ، کولیک و درد شکم شیرخوار است، به والدین توصیه کرد: اگر شیرخوارشان دچار پرش اندامها و یا انقباض ناگهانی اندامها شد که این حملات بخصوص پشت سرهم تکرار شوند و با تاخیر یا پس رفت تکامل همراه شوند، مراجعه به پزشک ضروری است و پزشکان نیز حتما به فکر احتمال وجود سندرم اسپاسم شیرخوار یا سندرم وست باشند. زیرا تشخیص سریعتر با کنترل بهتر تشنج و جلوگیری از پس رفت تکامل، همراه خواهد شد.

  وی افزود: پیش آگهی این بیماری ، به مقدار زیاد به علت آن بستگی دارد، تنها ده درصد این شیرخواران از نظر تکامل طبیعی باقی می مانند و 90 درصد بقیه دچار پس رفت تکامل حرکتی یا شناختی می شوند.

  وی ادامه داد: اگر کودک یا شیرخوار قبل از بروز حملات ، کاملا طبیعی بوده باشد ، احتمال تکامل طبیعی در او بیشتر است.

  از او درباره نخستین همایش اختلالات عصبی – تکاملی و ویژگی آن نسبت به دیگر همایش های مربوط به بیماری های مغزو اعصاب پرسیدیم و وی در پاسخ گفت: این همایش تاکید بر جنبه های تکاملی کودکان دارد.  وی افزود: در این همایش، تاثیر بیماریهای عصبی بر تکامل مورد بررسی قرار می گیرد که در نوع خود منحصربفرد  است.

 نخستین همایش اختلالات عصبی – تکاملی طی روزهای 17 و 18 دی ماه جاری با حضور جمع کثیری از روانپزشکان ، روانشناسان بالینی ، متخصصان مغزواعصاب ، متخصصان بیماریهای اطفال ، متخصصان توانبخشی در زمینه کاردرمانی ، گفتاردرمانی ، شنوایی سنجی ، بینایی سنجی و …  ، در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار خواهد شد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا