خبرگزاری ها در شرایط بحرانی می توانند نقش آفرینی کنند

دکتر حسینعلی افخمی، در گفتگو با خبرنگار سیناپرس، با بیان اینکه اقتصاد رسانه هم خود شامل دو بخش است که یک بخش آن تک فروشی است و بخش دیگر آن آگهی هاست که این دو در حقیقت همان منبع درآمد مطبوعات هستند، ادامه داد: نکته ای که در این میان حائز اهمیت است، این است که هیچ روزنامه ای در دنیا وجود ندارد که بتواند تمام درآمد خود را از تک فروشی تامین کند و تفاوت سایت های خبری هم از همین لحاظ اهمیت پیدا می کنند، خیلی کم پیش آمده که سایت خبری بتواند درآمد خود را از طریق آگهی تامین کند.

این کارشناس رسانه، در رابطه با پیدایش رسانه های جدید گفت: در صورتی که عواملی مانند گرانی کاغذ که که منجر به گرانی مطبوعات چاپی می شود همچنان ادامه پیدا کند، امکان دارد برخی از مصرف کنندگان به سمت روزنامه های الکترونیکی و خبرگزاری ها بروند تا به طریقی بتوانند نیازهایی از قبیل آگاهی یابی و سرگرم شدن را با استفاده از این رسانه های جدید بر طرف کنند.

وی ادامه داد: البته با افزایش برخی مشکلات، در مطبوعات ما سرریز مخاطب خواهیم داشت و برخی از این خوانندگان به ناچار به سمت سایت های خبری خواهند رفت، اما آیا آگهی دهنده ها هم حاضر می شوند که به جای روزنامه ها در سایت ها آگهی بدهند یا نه، هنوز برای ما روشن نشده است.

افخمی عنوان کرد: البته تجربه در سراسر دنیا نشان می دهد که برخی از آگهی ها ترجیح می دهند که در مطبوعات چاپی باقی بمانند، چرا که معتقدند در مطبوعات چاپی ماندگارتر هستند تا در فضای وب؛ در هرحال، نظر من این است که سایت های اینترنتی و خبرگزاری ها در شرایط بحرانی می توانند نقش آفرینی کنند اما در شرایط عادی و روزمره جامعه خیلی نمی شود به آن ها متکی بود.

وی همچنین در رابطه با چگونگی تامین هزینه های سایت های خبری گفت: در ایران هم معمولا یک سازمان یا شرکت دولتی و یا خصوصی حامی اکثر سایت ها و خبرگزاری هایی است که تاسیس شده و به فعالیت خود ادامه می دهند و هزینه های آن ها را تامین می کند.

این استاد ارتباطات اظهار کرد: البته در بعضی  از کشورها چند رسانه ای های مرتبط به هم وجود دارد که معمولا تمام آن ها زیر نظر یک سازمان و یا موسسه است به این صورت که یک سازمانی هم شبکه تلویزیونی دارد، هم شبکه رادیویی، هم روزنامه و هم سایت خبری و تمام این رسانه ها هم از یکدیگر حمایت می کنند و در بحث اقتصادی هم یکدیگر را یاری و پشتیبانی می کنند.

وی در پایان صحبت هایش گفت: البته ما در ایران چنین رسانه های زنجیره ای که از یکدیگر حمایت مالی کنند نداریم در حالی که شاید بتوان گفت باقی ماندن در عرصه رسانه در دنیای کنونی نیازمند چنین امکاناتی است.

 

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا