صفات ارثی فقط در دی.ان.ای ذخیره نمی شود

دانشمندان با مطالعه پروتئین‌های موجود در سلول ها که به نام «هیستون» (histone) شناخته شده‌اند، دریافتند که هیستون ها مانند یک قرقره در کنار DNA عمل کرده و فعال بودن ژن‌ها را کنترل می‌کنند.

تغییرات طبیعی این پروتئین‌ها و اینکه چگونه ژن‌ها را کنترل می‌کنند، می‌تواند به طور پایدار از یک نسل به نسل دیگر منتقل شده و روی صفات انتقالی بسیار تاثیرگذار باشد.

برای اولین بار است که نشان داده شده DNA  به تنهایی مسئول انتقال و به ارث بردن صفات نیست. این مطالعه راه را برای تحقیق چگونگی و زمان رخ دادن تغییرات هیستونها هموار می‌کند و می‌تواند در مورد این تغییرات که از شرایط زیست محیطی مانند استرس و رژیم غذایی ناشی می‌شوند ، اطلاعاتی در اختیار پژوهشگران قرار دهد.

دانشمندان برای بررسی این نظریه، روی یک مخمر که مکانیسم کنترل ژن در آن، مشابه سلول های انسان است آزمایش انجام دادند. ابتدا تغییرات طبیعی پروتئین‌ ها را روی هیستون های مخمر تعریف کرده و به تقلید از آن سبب غیر فعال شدن آن در مجاورت ژن‌ها شدند. در نتیجه تمام صفات، از سلول های مخمر به نسل بعدی منتقل شده بود.

تغییرات در هیستون های قرقره‌ای که آرایش دهنده کروموزوم‌ها هستند، می‌تواند شبیه سازی شده و نسل به نسل منتقل شود. بنابراین م یتوان این گونه نتیجه گیری کرد که صفات به ارث برده صرفا به تغییرات DNA ژن‌ها مربوط نمی‌شود.

این پژوهش به تازگی در نشریهScience   منتشر شده است.