راه ابریشم، پیوند فرهنگ های تاریخی از شرق تا غرب

شهر دون هوانگ واقع در استان گانسو در شمال غربی چین میزبان نمایشگاه بین المللی فرهنگ های راه ابریشم است. این نمایشگاه از روز دوشنبه دوازدهم سپتامبر برابر با بیست و دوم شهریور ماه آغاز شده و قرار است تا دهم اکتبر برابر با نوزدهم مهر ماه ادامه داشته باشد. در این نمایشگاه بخش های مختلفی از فرهنگ مللی که در ایجاد و توسعه راه ابریشم نقش داشته اند؛ معرفی می شود.

جاده ای که امروزه ابریشم نامیده می شود تعبیری است که به درست یا غلط در اذهان عمومی جای دارد و به سلسله راه هایی اطلاق می گردد که از چین تا اروپا امتداد داشت و عمده کالای حمل شده در آن ابریشم بود. قسمتهایی از این راه از کشور ایران می گذرد. جاده ابریشم اگر چه به نام ابریشم نامگذاری شده اما صدها کالای دیگر نیز از این راه عبور می کرده که منبع اصلی درآمد و ارتباطات کشورهایی بود که در این مسیر قرار داشتند.

جاده ابریشم اگر چه به نام ابریشم نامگذاری شده اما صدها کالای دیگر نیز از این راه عبور می کرده که منبع اصلی درآمد و ارتباطات کشورهایی بود که در این مسیر قرار داشتند.

 البته نباید فراموش کنیم که این نام را غربی ها و اروپائیان براین جاده نهادند که علت آن حمل کالاهای تجاری از شرق به سرزمین آن ها از طریق این جاده بود. طول راه ابریشم را می توان  از چین تا سواحل اروپا  در حدود  یازده هزار کیلومتری در نظر گرفت.  

بر اساس مستندات تاریخی باقی مانده ؛ اگرچه روند ارتباطات فرهنگی و تجاری شرق و غرب در طول تاریخ همواره وجود داشت، اما در دوره اشکانی و در زمان سلطنت مهرداد دوم که از سال 123 ا لی 87 قبل از میلاد ادامه داشت، امپراطوری پارت برای اولین بار به طور مستقیم با امپراطوری روم و چین ارتباط پیدا کرد. در این دوره یک هیات چینی از کشور خود به سمت مناطق غربی حرکت کردند و در نتیجه گزارش و مسافرت این هیات اعزامی چینی بود که حرکت کاروان ها میان چین و ایران از طریق ترکستان ، آغاز شد.

به گفته استاد باستانی پاریزی در کتاب اژدهای هفت سر؛ جاده ابریشم که داد و ستد را بین شرق و غرب از چین آغاز کرد از ترکستان چین ، بلخ ، مرو  و از طریق حوضه نهر تاریم به هکتام پولیس و از آنجا به همدان و سپس به سلوکیه و تیسفون پایتخت امپراطوری اشکانی می رسید. ا ز تیسفون راه دو شاخه  می شد  یکی  از طریق   آشور ،  حضر ، نصیبین و دیگری ا ز  طریق دورا بود که از آنجا نیز راه  دو شاخه می شد .  ابریشم مهمترین کالایی بود که در این راه ها حمل می شد . مجموعه این عوامل دست به دست هم دادند تا این راه به راه ابریشم موسوم شود.

می  توان حدس زد این تبادل کالا تا چه اندازه برای بازرگانان سود آور بوده است . به همین دلیل حکومت بر این راه ها را در آسیای مرکزی ، کشمکش ها و جنگ هایی را موجب می شـد ، بین سالهای 127 ا لی 111 پیش از مــیلا د مسیح امـپرا طور  چــین ، ووتی    Wou-Ti برای حفظ امنیت درراه ابریشم علیه هیونگ نو Hiong-No  وارد نبرد می شود.

منبع خبر و تصاویر: xinhuanet

ترجمه و توضیح درباره راه ابریشم: فاطمه کردی- دانشجوی دکترای باستان شناسی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا