گزارش ویدئوئی از ساخت ربات های شخصی در خانه

ساختن یک روبات شخصی برای بیشتر افراد از جمله رویاهای پر هزینه محسوب می شود . اما بر اساس گزارشی از دانشگاه علم و صنعت AGH  (AGH University of Science and Technology) شهر کراکف (Krakow) لهستان، به زودی دانش ساخت روبات ها که تا کنون در اختیار آزمایشگاه های علوم دانشگاه ها و یا موسسات پژوهشی شرکت های بزرگ بوده است ، در دسترس مهندسان و سازندگان شخصی قرار خواهد گرفت .

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه علم و صنعت AGH ، روباتی جدید به نام روبوکور (RoboCORE) را طراحی و ساخته اند که به همه از جمله شرکت های کوچک و سازندگان خانگی اجازه می دهد تا بتوانند برای خود روبات بسازند . همچنین آنها نرم افزاری را برای کنترل محصول نهایی تهیه کرده و در دسترس این گونه افراد قرار داده اند .

دکتر دانیل پروساک (Daniel Prusak) استادیار دانشگاه علم و صنعت AGH در این رابطه چنین توضیح می دهد : از نکات قوت این دستگاه این است که توسط هر کسی که کمترین دانشی را در مورد ساخت روبات ها دارد ، می تواند مورد استفاده قرار گیرد . سیستم این دستگاه ساده بود و آنچه که می تواند ساخته شود ، تنها با ابتکار و خلاقیت فرد محدود می شود . ( یعنی نسبت مستقیم بین ساخت ربات ها و ابتکار و خلاقیت فرد وجود دارد . )

او در ادامه اظهار داشت : ما می توانیم روبات یا دستگاهی مکاترونیک (مکانیکی- الکترونیکی) بسازیم . همچنین می توانیم دستگاه هایی بسازیم که قادر به آماده سازی غذا باشد . ما می توانیم دستگاه های مکانیکی جدا سازی اجزا یا آماده سازی خطوط تکنولوژی و خط تولید بسازیم . ما می توانیم نسبت به ساخت روبات های متحرک ، روبات های شناگر ، دونده ، پروازکننده یا سازنده اقدام کنیم و همچنین ما می توانیم هر آنچه فن آوری جالب و قابل توجهی دارد را در روبات ساخته شده ، اضافه کرده و بگنجانیم .

مخترعان روبوکر  (RoboCORE)به منظور استفاده ساده از آن ، تلاش کرده اند تا سیستمی ساده اما حاوی فن آوری پیشرفته را ارائه دهند تا بتوان آن را در سیستم های مکانیکی مختلف مورد استفاده قرار داد . طراحان این فن آوری در نظر دارند تا این سیستم روبات سازی را در سراسر دنیا ارائه دهند . آن ها می خواهند این فعالیت ها را حتی از طریق مهندسانی در پارکینگ خانه ها گسترش دهند همانند آنچه که در دهه 1970 میلادی برای ظهور و گسترش شرکت های غول پیکری همچون آی.بی.ام، مایکروسافت و اپل رخ داد .

علاوه بر این، پروفسور پیتر کرک (Peter Corke) موسس مرکز استرالیایی Excellence for Robotic Vision  ، روباتی به نام  باکستر (Baxter) را اختراع کرده که قادر است با مخترع خود بازی کند . این ربات به اندازه ای هوشمند است که می تواند بازیی به نام کانکت فور (Connect Four) را انجام دهد . این ربات نسخه آزمایشی اولیه از نوع جدیدی از روبات ها بوده که در آینده از نظر دیداری فعال تر بوده و می توانند نسبت به محیط اطرافشان عکس العمل نشان دهند .

پروفسور کرک که استاد دانشگاه فن آوری کویینزلند نیز است ، در این رابطه می گوید : راهی وجود دارد که شما می توانید به این روبات آموزش دهید و آن این است که دستان ربات را گرفته و آن را بچرخانید و بر روی یک شیء بگذارید و بگویید که این یک شیء است و بعد دوباره دستش را گرفته و شیء دیگری را نشانش دهید . با یک راهنمای ساده سیستم ، می توانید به او بگویید که یک شیء را بر روی شیء دیگر قرار دهد .

باکستر دارای مهارت و چابکی چیدن فلفل از روی گیاه نیز هست . در واقع او تشخیص می دهد که کدام بخش از گیاه فلفل است و باید چیده شود . به گفته مخترع آن ، این روبات قادر است از جهان اطراف خود عکس گرفته و آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد . بر اساس اظهارات مخترع این ربات ، هدف از ساخت آن ، تولید نیروی کار ارزان و مکانیزه برای حمایت از صنایع است .

پیش بینی می شود یک روز نیز این روبات های کوچک همراهان و دوستان ما شوند و شاید حتی رانندگی کرده و ما را به گردش ببرند . علاوه بر آن ، این گونه روبات ها برای افراد تنها که احساس تنهایی می کنند کارایی مثبتی خواهند داشت .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا