احیای دریاچه های کشور با حساسیت و مشارکت مردم امکانپذیر است

وضعیت بحرانی تالاب ها و دریاچه های کشور در اثر خشکسالی های چندساله، برداشت های بی رویه آب از منابع سطحی و زیرزمینی و بی توجهی به مفهوم توسعه پایدار، پیامدهای ناگوار زیست محیطی و حتی اقتصادی به همراه داشته است که یکی از بارزترین نمودهای آن را در بحث خشک شدن بخش های عمده ای از دریاچه ارومیه می بینیم.

گرچه در چند سال اخیر برنامه ای برای احیای دریاچه ارومیه به عنوان شاخص ترین و بزرگترین دریاچه داخلی کشور در نظر گرفته شده و هم اینک در حال اجراست، اما بسیاری از دریاچه های مهم کشور از جمله هامون، پریشان، بختگان، مهارلو، دریاچه نمک و حوض سلطان قم و… هم وضعیت نامناسبی دارند و می بایست برای نجات بخشی آنها اقدامات لازم صورت بگیرد.

بهرام طاهری؛ مشاور محیط زیست وزیر نیرو در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: وزارت نیرو خود را به عنوان یک ذی نفع و ذی مدخل اصلی در بحث تالاب ها و دریاچه های داخل کشور و نیز سفره های آب زیرزمینی می داند و برای همه این موارد که کیفیت و امنیت زیست محیطی ما را به خطر می اندازد، برنامه دارد.

وی افزود: ما در تمام جاهایی که با آب های تجدیدپذیر برخورد داریم، حقابه زیست محیطی را منظور کردیم و آن را اعمال خواهیم کرد.

طاهری در پاسخ به ابهام هایی مبنی بر اینکه چرا دولت توجه ویژه ای که به دریاچه ارومیه کرده، به دیگر دریاچه ها و تالاب های بحرانی کشور نمی کند؟ تصریح کرد: دریاچه ارومیه به دلیل اینکه بزرگترین دریاچه درونی کشور است و از بین رفتن آن، واضح تر بود، توجه عمومی را به خود جلب کرد. هرجایی که توجه عمومی بیشتر باشد، توان عملکرد برای اقداماتی که دولت مد نظر دارد، بیشتر است.

مشاور محیط زیست وزیر نیرو ادامه داد: اگر شما بخواهید روی مدیریت مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، کاری انجام دهید که فرضا برای بخش کوچکی از جامعه زحمت ایجاد کند ولی عمده مردم احساس کنند که عدم انجام این کار به ضرر آنهاست، دست سیاستگذاران و قانونگذاران برای انجام اقداماتی که به نفع عموم جامعه است و البته به منافع اساسی هیچ فردی لطمه نمی زند، بازتر خواهد بود.

ما در تمام جاهایی که با آب های تجدیدپذیر برخورد داریم، حقابه زیست محیطی را منظور کردیم و آن را اعمال خواهیم کرد

وی تاکید کرد: چنانچه در مورد دیگر دریاچه ها و تالاب های کشور هم، توده عظیم تری از مردم حساسیت خود را نشان دهند و به عنوان ذی نفع وارد کار شوند، انجام بسیاری از اقدامات را برای دولت و مجموعه حکومت راحت تر می کنند. آگاهی مردم و حرکت به سمت منافع عمومی و اجتماعی، یک عنصر بسیار راهگشا در تمام مسایل خواهد بود.

طاهری در ادامه خاطرنشان کرد: چندی پیش در سازمان حفاظت محیط زیست گفتم که قیمت آب باید انعکاس دهنده هزینه های واقعی آن، چه در تامین و چه هزینه هایی که به محیط زیست وارد می کند، باشد. اگر ما به این مطلب توجه نکنیم و قیمت آب را به نحو دیگری تعیین کنیم، شاید در بلندمدت خدمتی به آینده این ملت و فرزندانمان نکرده باشیم.

وی با اشاره به تیتر منتشر شده در یکی از رسانه ها مبنی بر اینکه مشاور وزیر نیرو، کلید افزایش قیمت آب را زد، گفت: این حرکتی است که باید با حضور و خواست مردم انجام شود و بدون خواست و اراده مردم، غیرممکن است و انتقال برداشت های غلط و غیرحرفه ای از این موضوع، می تواند آسیب های جدی به امنیت این مرزو بوم و امنیت مردم وارد کند.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا