ساخت پای هوشمند مصنوعی با استفاده از ربات

پژوهشگران ایتالیایی آزمایش های خود را بر روی نوع جدیدی از پاهای مصنوعی در شهر فلورانس ایتالیا آغاز کرده اند . لازم به ذکر است که این دستگاه های جدید نتیجه یک پروژه اروپایی به نام پاهای سایبری (Cyberlegs) بوده که اندام مصنوعی را با روبات هایی قابل پوشیدنی ترکیب کرده است تا از این طریق فرد معلول بتواند با تلاش کمتر و به طور طبیعی تر راه رود .

این پروژه که از دو نوع فن آوری متفاوت تشکیل شده توسط دانشگاه سنت آنا (Scuola Superiore Sant’Anna) در شهر پیزا هماهنگ و اجرا شده است .

نیکولا ویتیلو (Nicola Vitiello) هماهنگ کننده پروژه Cyberlegs می گوید : ما تلاش کردیم مشکل قطع عضو معلولان را با استفاده از روبات های پوشیدنی حل کنیم . ممکن است دو سیستم ارتوتیک (orthotic system) که شامل ارتز موتوری (motorized orthoses) و یا پروتزهایی (prostheses) هستند ، منفعل نبوده اما دارای موتورهایی موثر هستند . در واقع این روبات ها می توانند به شکل پایی موتوری کار کرده که وظایف ساختار عصبی – ماهیچه ای و اسکلت بدن را به شکل دیگری انجام دهند و یا به صورت پروتزهای موتوری انرژی دهنده پاها باشند .

او در ادامه اظهار داشت : در حالت اول پروتز جایگزین عضو از دست رفته می شود و قابلیت قدرت آن را باز می گرداند . ما قادریم اتصال پروتز را به صورت غیر تهاجمی به سیستم عصبی برقرار کنیم که در آن از حسگرهایی پوشیدنی استفاده می شود . در حالت دوم ما از اندامی موتوری (motorized orthoses) استفاده کردیم که انرژی را به مفاصل باقی مانده فرد تزریق می کند و فرد بدون تلاش زیاد می تواند راه برود .

این سیستم روباتیک متشکل از پای فعال مصنوعی بوده که جایگزین عضو قطع شده و از دست رفته می شود . قابل توجه است که با استفاده از کفش های هوشمند بسته بندی شده در سنسورها ، به کاربر قطع عضور شده و معلول کمک می شود تا به عقب و جلو رفته ، از پله بالا و پایین برود ، بنشیند و بایستد بدون اینکه تلاش زیادی کند و یا نیروی فکری زیادی را به کار ببرد .

محور اصلی این پروژه ، ترکیب پروتزها با دستگاه هایی پوشیدنی بوده که انرژی را به درون پا تزریق می کنند . دستگاه وصل شونده ، می تواند ضعف های پروتزهای هر چند پیشرفته را در جریان مسیر راه رفتن جبران کند چرا که این پروتزها نمی توانستند به طور کامل جایگزین عضو از دست رفته شوند و برای همین دستگاه های پوشیدنی ضعف ها و نقص های پروتزها را پوشش می دهند .

لازم به ذکر است که تا کنون این فن آوری جدید بر روی ده نفر آزمایش شده که نتایج آن دلگرم کننده و موفقیت آمیز بوده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا