پناه آوردن خرس های قطبی به مراکز هواشناسی قطب شمال

در همین رابطه وادیم پلوتنیکوف ، مدیر این مرکز هواشناسی اعلام کرد: یک خرس قطبی ماده بسیار بزرگ دقیقا از روز شنبه زیر پنجره ایستگاه خوابیده و از جای خود تکان نمی خورد. ما قادر به خروج از این مرکز نبوده و از سوی دیگر اجازه ترساندن و آسیب رساندن به آن ها را هم نداریم. در حدود ده خرس بالغ دیگر که دست کم شش تای آن ها نر هستند به همراه تعدادی توله خرس قطبی در اطراف ایستگاه در حال پرسه زدن بوده و این محل را ترک نمی کنند.

بر خلاف تصور عموم؛ فصل تابستان برای خرس های قطبی فصل مناسبی محسوب نشده و به واسطه ذوب شدن یخ ها، آن ها به سختی قادر به شکار حیوانات دیگر مانند سیل ها و فک های دریایی می شوند در حالی که سرمای زمستان این فرصت را برای آن ها فراهم می کند تا با شانس بیشتری به شکار بپردازند.

گفتنی است بر خلاف تصور عموم؛ فصل تابستان برای خرس های قطبی فصل مناسبی محسوب نشده و به واسطه ذوب شدن یخ ها، آن ها به سختی قادر به شکار حیوانات دیگر مانند سیل ها و فک های دریایی می شوند در حالی که سرمای زمستان این فرصت را برای آن ها فراهم می کند تا با شانس بیشتری به شکار بپردازند. جانور شناسان احتمال می دهند علت این اقدام خرس ها، عدم موفقیت آن ها در شکار و طولانی شدن و گرم تر شدن هوا در تابستان قطب است.

مدیر این مرکز همچنین اعلام کرد: در حدود دو هفته پیش ، خرس های قطبی یکی ازدو  سگ نگهبان ایستگاه را کشته اند و از آن روز به بعد این محل را ترک نکرده و همچنان در اطراف ایستگاه باقی مانده اند. این موضوع از سوی مسئولان ایستگاه به مقامات مافوق گزارش شده و توصیه مقامات به ساکنان  این ایستگاه، بردباری و تحمل است.

میخائیل سوموف از دیگر کارکنان این مرکز نیز اعلام کرد: کشتی حامل تدارکات طی یک ماه آینده به این محل خواهد رسید و برای ما تفنگ های مخصوص ترساندن و دور کردن خرس های قطبی را خواهند آورد. اگر این خرس ها ایستگاه را ترک نکنند؛ تا آن زمان باید منتظر باقی بمانیم.

خرس های قطبی، بزرگترین شکارچیان خشکی در کره زمین محسوب شده و به عنوان یکی از گونه هایی شناخته می شوند که به طور جدی در خطر انقراض قرار دارند. در حال حاضر تخمین زده می شود که 20 تا 25 هزار خرس قطبی در جهان  وجود داشته باشد که از این میان، 5 تا 7 هزار تای آن ها در مناطق قطب شمال متعلق به روسیه زندگی می کنند.

منبع: tass

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا