روشی مناسب در حذف فلز سنگین کروم از فاضلاب

سیناپرس: فلزات سنگین از معضلات بشر امروزی هستند که در اثر رهاسازی فاضلاب و پساب های صنعتی، شهری و کشاورزی در محیط زیست انباشته می شوند. این عناصر که در برابر تجزیه مقاوم هستند، به مرور در بدن گیاهان و جانوران تجمع پیدا کرده و از این طریق به زنجیره غذایی انسان نیز راه می یابند.

در میان این عناصر، فلز کروم دو روی کاملا متضاد دارد که به ظرفیت شیمیایی آن مرتبط می باشند. کروم به صورت یون 3 ظرفیتی، عنصری است که در مقادیر کم مورد نیاز بدن انسان و سایر موجودات زنده بوده و جز در غلظت های بالا خطری ندارد. ولی همین عنصر به صورت یون شش ظرفیتی ماده ای بسیار خطرناک و سرطان زا است. حد مجاز غلظت این فلز سنگین که در صنایع بسیاری نظیر آب کاری، چرم سازی و دباغی، کنسروسازی، رنگ سازی و صنعت چوب کاربرد دارد، در آب های سطحی، 1 و در آب های آشامیدنی 05/0 میلی گرم در لیتر تعیین شده است.

روش های مختلفی برای حذف کروم از آب و فاضلاب وجود دارد که در میان آن ها روش های الکتروشیمیایی به دلیل عدم نیاز به پیش تصفیه های فیزیکی و شیمیایی بیشتر مورد توجه هستند. در میان روش های الکتروشیمیایی نیز، روش الکتروکواگولاسیون یا انعقاد الکتریکی، به دلیل وسعت عمل زیاد، طراحی ساده، هزینه کم راه اندازی و بهره برداری، عدم نیاز به مواد شیمیایی خاص و تولید لجن قابل رسوب دارای اهمیت ویژه ای است.

برای ارزیابی و بهبود روش انعقاد شیمیایی به منظور حذف موثر فلز سنگین کروم شش ظرفیتی، پژوهشی با همکاری دانشگاه های تربیت مدرس و علوم پزشکی بوشهر به انجام رسیده که نتایج آن در نشریه تخصصی «طب جنوب» سال 17 شماره 6 به چاپ رسیده است.

در این پژوهش الکترودهای پلاتین و نانوتیوب کربن به صورت همزمان و به شکل دوقطبی مورد استفاده قرار گرفتند. پلاتین نقش الکترود آندی و نانوتیوب کربن نقش الکترود کاتدی را ایفا نمودند. همچنین در این سیستم از دو الکترود با جنس آهن به عنوان آندهای قربانی شونده استفاده گردید. محلول نمک طعام (NaCl) نیز به عنوان محلول الکترولیت حمایت کننده مورد استفاده قرار گرفت.

یافته های پژوهش نشان داد که این سیستم که تحت عنوان سیستم دوقطبی با الکترودهای پلاتین/آهن-آهن/نانوتیوب کربن شناخته می شود، قادر است به طور موثری فلز سنگین کروم شش ظرفیتی را از پساب های آلوده حذف نماید. همچنین بررسی ها نشان داد که این سیستم در pH معادل 3، غلظت 5/0 درصد الکترولیت حمایتی نمک طعام و چگالی جریان 20 میلی آمپر بر سانتی متر مربع، دارای بیشترین راندمان در تصفیه پساب و حذف کروم شش ظرفیتی است.