چاق ها سخت تر استخدام می شوند

پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند که داشتن ظاهر متناسب جهت اشتغال در  بسیاری از مشاغل به عنوان اصلی نا نوشته ولی بسیار مهم محسوب می شود و این موضوع ارتباطی با سلامت و بهداشت جسمی نداشته و در برخی از نمونه ها ممکن است شاخص توده بدن افراد در شرایط سلامت طبقه بندی شود اما تنها به دلیل ظاهر نسبتا فربه، فرصت شغلی مورد نظر از وی گرفته شود.

بسیاری از مدیران و سیاستگذاران بخش های خدماتی و شرکت های مرتبط با این حوزه و همچنین مراکزی مانند مغازه ها، فروشگاه های زنجیره ای، رستوران ها، شرکت های هوائی، هتل ها و … در جستجوی کارمندانی با ظاهری متناسب هستند تا به این ترتیب نمائی خوشایند از شرکت و برند خود در ذهن مشتریان ترسیم کنند.

پرفسور دنیس نیکسون از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی و استاد دانشگاه Strathclyde در شهر گلاسکو اسکاتلند در این رابطه اعلام کرد: بسیاری از مدیران و سیاستگذاران بخش های خدماتی و شرکت های مرتبط با این حوزه و همچنین مراکزی مانند مغازه ها، فروشگاه های زنجیره ای، رستوران ها، شرکت های هوائی، هتل ها و … در جستجوی کارمندانی با ظاهری متناسب هستند تا به این ترتیب نمائی خوشایند از شرکت و برند خود در ذهن مشتریان ترسیم کنند.

وی در ادامه توضیحات خود با تاکید بر این موضوع که مساله فوق بیشتر در مورد زنان صدق می کند افزود: نتایج به دست آمده از این مطالعات نشان می دهد که چگونه زنان حتی در شرایطی که شاخص توده بدنی آن ها از نظر پزشکی در شرایط سلامت ارزیابی می شود، به دلیل داشتن ظاهری فربه، با تبعیض شغلی رو به رو شده و فرصت های شغلی خود را از دست می دهند.

در این مطالعات بیش از 120 داوطلب از شرکت ها و مراکز مختلفی حضور داشته و از افراد مشارکت کننده درخواست شد تا از بین هشت تصویر زن و مرد که در اختیار آن ها گذاشته شده است، افراد واجد شرایط جهت استخدام را با توجه به شکل ظاهری آن ها طبقه بندی کنند. مشاغل پیشنهاد شده برای این موارد شامل عناوین شغلی مانند: راهنمای مشتریان، پیشخدمت و دستیار فروش بود که به طور مستقیم با مشتریان سر و کار داشته و در کنار آن برخی مشاغل مانند آشپز ، خدمه آشپزخانه و مسئول انبار نیز ارائه شدند.

نتایج به دست آمده نشان می دهد که کارفرمایان برای انتخاب خدمه خود در بخش هایی که با مشتریان سر و کار دارند ، بیشتر به ظاهر و فیزیک بدنی افراد توجه کرده و این موضوع در مورد زنان بیشتر از مردان با سختگیری رو به رو می شود. 

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی  PLOS ONE منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا