زخمی که درد بیماران را مضاعف می‌کند

یکی از مهم ترین عوارض بستری شدن در بیمارستان به دنبال انجام جراحی های مختلف، ایجاد زخم های آزاردهنده ای روی بدن بیمار است که اغلب باعث افزایش طول دوره درمان و اقامت بیشتر در بیمارستان گردیده و هزینه های متعددی را به بیمار و خانواده اش تحمیل می نماید. این زخم ها که با نام «زخم فشاری» شناخته می شوند نوعی اختلال در انسجام پوست بوده و به دلیل فشردگی بافت نرم پوست بین زواید استخوانی و یک سطح خارجی به وجود می آیند. این فشردگی باعث اختلال در خون رسانی بافت و در نتیجه از بین رفتن آن گردیده و به طور پیش رونده لایه های زیرین خود را نیز تخریب می نماید.

یکی از مهم ترین عوارض بستری شدن در بیمارستان به دنبال انجام جراحی های مختلف، ایجاد زخم های آزاردهنده ای روی بدن بیمار است که اغلب باعث افزایش طول دوره درمان و اقامت بیشتر در بیمارستان گردیده و هزینه های متعددی را به بیمار و خانواده اش تحمیل می نماید.

محققینی از دانشگاه علوم پزشکی مازندران با هدف بررسی میزان بروز این نوع زخم ها که سال ها به اشتباه با نام زخم بستر از آن ها یاد می شد، در بیمارانی که تحت عمل جراحی قلب باز قرار می گیرند، پژوهشی را به انجام رسانده اند که یافته های آن می تواند در بهبود پروتکل های مراقبتی برای کاهش بروز چنین زخم هایی مفید واقع شود.

این مطالعه بر روی 135 مرد و 114 زن با میانگین کلی سن حدود 62 سال که در دو بیمارستان آموزشی استان مازندران تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفته بودند انجام شده است.

نتایج این پژوهش نشان می دهد که میزان بروز زخم فشاری در بیماران فوق حدود 32 درصد می باشد که رقم قابل ملاحظه ای است.

 بر اساس نتایج حاصله، سن بالای بیماران و همچنین اورژانسی بودن عمل جراحی قلب که در آن علایم حیاتی بیمار ناپایداری بیشتری دارد باعث افزایش احتمال بروز چنین زخم هایی می شود.

سایر نتایج به دست آمده از این تحقیق نشانگر آن است که بروز زخم فشاری در زنان تحت عمل قلب باز قرار گرفته به طور معنی داری بیشتر از مردان است. همچنین داشتن سابقه دیابت و بیماری کلیوی و همچنین رطوبت و خیسی بدن بیمار در حین عمل می تواند شانس بروز چنین زخم هایی را بعد از عمل افزایش دهد، ولی فشارخون و چربی بالا کمتر با ایجاد این زخم ها رابطه نشان می دهند.

پژوهشگران مجری این تحقیق معتقدند با استفاده از یافته های این تحقیق و آگاهی از عوامل بررسی شده در آن، می توان بیمارانی را که در معرض ابتلا به چنین زخم هایی هستند شناسایی نموده و با اتخاذ تمهیداتی در هر یک از مراحل قبل، حین و بعد از عمل جراحی قلب باز، از بروز زخم های فشاری در آن ها پیشگیری نمود.

نتایج پژوهش فوق در نشریه علمی تحقیقاتی «پژوهش پرستاری» وابسته به انجمن علمی پرستاری ایران منتشر گردیده است.

 

نویسنده: محمدرضا دلفیه

با اقتباس از: رمضانپور، ا. و همکاران. میزان بروز زخم فشاری بعد از جراحی قلب باز و عوامل مرتبط با آن. 1395. پژوهش پرستاری، 11(3): 81-74.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا