ارتباط مشکلات مزمن سینوسی و افزایش ریسک ابتلا به سرطان

محققان به رابطه بین افراد ۶۵ سال به بالا در آمریکا که مبتلا به سینوزیت مزمن بودند و افزایش ریسک ابتلا به یکی از سه نوع متفاوت سرطان سر و گردن پی بردند.

سینوزیت بیماری شایع است که در آن سینوس ها متورم شده و موجب بروز علائمی نظیر گرفتگی بینی، فشار به صورت و ترشحات زیاد بینی می شود. درصورتیکه این شرایط ۱۲ هفته یا بیشتر بطول انجامد، مزمن تلقی می شود.

به گفته محققان، هر سه نوع سرطان مرتبط با سرطان سر و گردن بسیار نادر هستند، از اینرو مردم باید بدانند که این ریسک در شرایط عادی بسیار پایین است.

طبق نتایج مطالعات موسسه ملی سرطان مریلند آمریکا، ریسک ابتلا به سرطان سر و گردن در افراد مسن مبتلا به سینوزیت مزمن در مقایسه با افراد فاقد این شرایط، ۳۷ درصد بیشتر است.

در این مطالعه، محققان ۴۸۴ هزار نفر را بین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ بررسی کردند و دریافتند در حدود ۱۹ هزار فرد سالمند مبتلا به سینوزیت مزمن تشخیص داده شدند و از بین این افراد، ۷۸۳ نفر مبتلا به سرطان سر و گردن بودند.

به گزارش مهر، طبق اعلام انجمن سرطان آمریکا، مهم ترین فاکتورهای پرخطر ابتلا به سرطان های سر و گردن، سیگار کشیدن، مصرف تنباکو جویدنی، مصرف الکل، عفونت ناشی از HPV (ویروس پاپلیوم انسانی) هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا