حملات قلبی به دنبال افزایش هورمون تیروئید

تیمی از پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه اراسموس در رتردام هلند در حال بررسی ارتباط بین سطح هورمون تیروئید و افزایش خطر حملات قلبی هستند. لایال چاکر سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با موضوع فوق اعلام کرد: نتایج مطالعات انجام شده نشان دهنده این موضوع است که بررسی سطح تیروئید موجود در بدن بیماران می تواند به عنوان یک عامل تاثیر گذار و مفید در شناسائی افرادی که در خطر وقوع حملات قلبی هستند، استفاده شود.

در این مطالعات مشخص شد افرادی که دارای سطح بالای هورمون تیروئید در خون خود هستند، دو و نیم برابر بیش از سایر افراد در خطر بروز حملات ناگهانی قلبی و مرگ ناشی از آن قرار دارند.

گفتنی است اگر چه ارتباط بین سطح غیر طبیعی هورمون تیروئید و بیماری های قلبی شناسائی شده است، اما رابطه دقیق بین حمله ناگهانی قلبی منجر به مرگ و هورمون فوق ، هنوز به طور دقیق شناسائی نشده است. در این مطالعات، پژوهشگران اقدام به بررسی و مطالعه 10 هزار و 318 بیمار مختلف در رده سنی 65 سال به بالا کردند که نیمی از این افراد مونث بودند. در این بررسی ها، پژوهشگران به طور خاص به مطالعه و بررسی ارتباط سطح هورمون های تیروئید از جمله تیروکسین در خون افرادی که دچار حملات قلبی منجر به مرگ شده اند پرداخته و اطلاعات گواهی مرگ این افراد را تجزیه و تحلیل کردند.

در این مطالعات مشخص شد افرادی که دارای سطح بالای هورمون تیروئید در خون خود هستند، دو و نیم برابر بیش از سایر افراد در خطر بروز حملات ناگهانی قلبی و مرگ ناشی از آن قرار دارند.

از سوی دیگر خطر ایست قلبی و مرگ ناشی از آن در افراد دارای سطح بالای هورمون تیروئید که طی ده سال گذشته از این عارضه رنج می بردند، چهار برابر بیشتر از سایر افراد است. به گفته پزشکان، خطر بروز حملات قلبی در این افراد ، حتی پس از کنترل سایر فاکتورهایی مانند کلسترول بالا، فشار خون زیاد و … همچنان پا برجا باقی می ماند.

پژوهشگران در پی این مطالعات توصیه می کنند که میزان هورمون تیروئید در خون به عنوان یک عامل تهدید کننده حملات قلبی مورد نظر قرار گرفته و روش های درمانی جایگزین مورد استفاده قرار گیرد.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی گردش خون یا journal Circulation منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا