ورود گردشگر به مناطق حفاظت شده باید با ضوابط بسیارخاص انجام شود

 معصومه ابتکار روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مناطق حفاظت شده گنجینه های ارزشمندی هستند که باید حفظ شوند زیرا زیستگاه گونه های گیاهی و جانوری متنوعی به حساب می آیند.وی اظهار کرد: اگر گونه ای گیاهی یا جانوری به علت سهل انگاری انسان نابود شود دیگر قابل برگشت نیست بنابراین باید از داشته های خود به خوبی محافظت کنیم که این کار با حفاظت از مناطق چهارگانه که مناطق حفاظت شده جزو آنها است میسر می شود.

ابتکار تاکید کرد: سازمان محیط زیست مخالف ورود به این عرصه ها نیست اما باید ضوابط خاص و برنامه های خیلی سبک که هیچ گونه دخل و تصرف، تخریب، واگذاری و تغییر کاربری به همراه نداشته باشد، صورت گیرد، باید یک بارگذاری بسیار سبک برای فعالیت های گردشگری انجام شود.
وی با توجه به اهمیت موضوع گفت: در حال تهیه طرح های مدیریتی برای مناطق حفاظت شده هستیم، مطالعات برخی از مناطق تمام و ابلاغ شده است و در راستای اجرای طرح های مدیریتی با استانداران آن مناطق تفاهم نامه امضا کرده ایم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: یکی از بخش های این طرح مدیریتی، موضوع گردشگری است که در این طرح با دقت به آن پرداخته شده است، تمام ضوابط و آیین نامه ها نهایی و ابلاغ شده است.
ابتکار گفت: اصل این طرح مدیریتی، مشارکت جوامع محلی، روستاییان، دامداران و کشاورزانی است که در این مناطق زندگی می کنند و ذینفع به شمار می آیند، است.
مناطق حفاظت شده
مناطق حفاظت شده به محدوده ای از عرصه های منابع طبیعی گفته می شود که به لحاظ ضرورت حفظ و تکثیر نسل جانوران و احیاء آن ضمن رعایت حقوق و بهره برداری، جوامع محلی ایجاد شده اند.
منطقه حفاظت شده ارژن فارس، ارس سیستان، ارسباران، انگوران، بحر آسمان، بدر و پریشان، باهوکلات، بهرام گور، بینالود، پلنگ دره، تندوره، تنگ صیاد، جاجرود، جنگل های حراء ، دنای شرقی، رودخانه سردآبرود، رودخانه کرج و هامون برخی از مناطق حفاظت شده ایران است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا