ضرر 10 میلیارد دلاری صنعت شیلات ناشی از تغییرات آب و هوایی

محققان موسسه اقیانوس ها و شیلات دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) در مطالعه قبلی خود، اثرات تغییرات آب و هوایی مانند افزایش دما و تغییرات در شوری، اسیدی شدن و سطح اکسیژن اقیانوس را در کاهش میزان صید مورد بررسی قرار دادند.

در مطالعه اخیر، تأثیرات اقتصادی تغییرات آب و هوایی بر صنعت شیلات جهان در سال 2050 – در مقایسه با وضعیت این صنعت در سال 2000 – مورد بررسی قرار گرفت.

از مدل های آب و هوایی برای بررسی تأثیر اقتصادی تغییرات آب و هوایی بر روی ذخایر ماهی و شیلات در دو سناریو مختلف استفاده شد: در سناریو نخست، تغییرات آب و هوایی بدون کنترل ادامه پیدا کردند و در سناریو دوم، میزان گرم شدن آب اقیانوس ها در دو درجه سانتیگراد ثابت نگه داشته شد.

درآمد سالانه صنعت شیلات در جهان بالغ بر 100 میلیارد دلار است. پیش بینی محققان نشان می دهد، در شرایط سناریو نخست (عدم کنترل تغییرات آب و هوایی)، سالانه حدود 10 درصد و در شرایط سناریو دوم نیز 7 درصد از درآمد سالانه این صنعت کاسته می شود.

به گفته ویکی لام، سرپرست تیم تحقیقاتی، کشورهای درحال توسعه اغلب به درآمد صنعت شیلات وابسته هستند و در عین حال، ماهی یکی از اصلی ترین مواد غذایی این کشورها محسوب می شود؛ استمرار تغییرات آب و هوایی می تواند آسیب جدی به این کشورها وارد کند.

برنامه های سازگار با تغییرات آب و هوایی از جمله آبزی پروری (aquaculture)، راه حلی برای کاهش بار مالی ناشی از کم شدن صید و افزایش امنیت غذایی در شرایط تغییرات آب و هوایی هستند، اما خود به کاهش بیشتر درآمد صنعت شیلات منجر شوند.

اجرای برنامه های مدیریت منابع دریایی بهتر، انعطاف پذیری کشورها – بویژه کشورهای درحال توسعه – را در برابر تغییرات آب و هوایی افزایش می دهد.

 

منبع: eurekalert

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا