چگونه بدون دخالت کبد، دارو وارد جریان خون شود؟

محققان فناوری جدیدی ارائه کردند که با تقلید از بدن انسان، امکان رهاسازی دارو به جریان خون بدون نیاز به دخالت کبد امکان‌پذیر می‌شود.
بسیاری از داروها پیش از این که روی بدن اثربخشی داشته باشند، در کبد تجزیه می‌شوند و دیگر فرصت برای وارد شدن به جریان خود بدست نمی‌آورند.
مدت‌هاست که دانشمندان به دنبال دور زدن کبد هستند تا داروها بدون وارد شدن به کبد، به جریان خون برسند. با این کار امکان افزایش دوز داروها به بدن فراهم می‌شود. در این فناوری جدید محققان از لیپیدهای نانومقیاس برای انتقال استفاده کردند تا دارو را از روده وارد سیستم لنفاوی کنند. با این کار دارو مستقیم به جریان خون وارد می‌شود.
این گروه تحقیقاتی، این روش را برای تستسترون حیوان مورد آزمایش قرار دادند و از این طریق دارو را بدون دخالت کبد به جریان خون رساندند.
کبد اندام بسیار جالب توجهی است به طوری که می‌تواند مواد موجود در بدن را فیلتر کند و ترکیبات خارجی غیرمعمول را از بدن جدا می‌کند. این ترکیبات که غالبا مواد سمی هستند تجزیه و دفع می‌شوند.
هر چند این ساز و کار بسیار مفید و ارزشمند بوده و برای دفع مواد سمی از بدن ضروری است، اما برای رهایش دارو در بدن محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند.
کریس پورتر از مرکز عالی همگرایی نانوبیو در دانشگاه ملبورن می‌گوید: «مهم نیست که دارو چقدر موثر باشد، باید برای اثربخش بودن بتواند وارد جریان خون شود.»
به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو،در این پروژه محققان با تقلید از سیستم چربی‌های بدن موفق به رهاسازی دارو شدند. نانوساختارهای لیپیدی به صورت قطراتی درآمده و از طریق لنف وارد جریان خون می‌شوند.
نتایج این پروژه در قالب مقاله‌‌ای در نشریه Angewandte Chemie International Edition منتشر شده‌است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا