ممنوعیت فروش صابون های آنتی باکتریال توسط FDA

 سازمان غذا و داروی آمریکا FDA در حال حاضر همه محصولاتی که ضد باکتری یا ضد میکروبی هستند را ممنوع کرده و بیان کرده که ادعاهای بهداشتی آنها نادرست است و بهتر از آب گرم و صابون نیستند.
Janet Woodcock مدیر مرکز تحقیق و ارزیابی داروی FDA بیان داشت: مصرف کنندگان ممکن است فکر کنند مواد شستشوی آنتی باکتریال در جلوگیری از گسترش میکروب بسیار موثر هستند؛ اما هیچ گونه شواهد علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد و در دراز مدت ممکن آسیب های جدی به دنبال داشته باشند.
در واقع FDA ممنوعیت این محصولات را در سال 2013 پیشنهاد داد، اما در آن زمان سه سال به تولیدکنندگان برای اثبات ادعای خود فرصت داد. با این حال بسیاری از کمپانی ها این درخواست را نادیده گرفتند. علاوه بر فقدان شواهد برای اثبات این ادعا، ممکن است مواد شیمیایی بکار رفته در این محصولات منجر به اختلالات هورمونی شوند، به همین دلیل سازمان غذا و دارو تصمیم گرفته است هر گونه صابون آنتی باکتریال که دارای یکی از یا بیشتر از 19 ماده شیمیایی مشخص شده توسط این سازمان هستند، را ممنوع کند.
یکی از این مواد تریکلوزان شیمیایی است. که در دهه 1960 برای استفاده در بیمارستان ها توسعه یافت، این ماده ضد میکروبی بعدا در دهه 1960 به صابون های مایع اضافه و به بازار عرضه شد. اگر چه این ماده در کشتن باکتری ها موثر است، اما مطالعات اخیر نشان داد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این ماده ارگانیسم شکم انسان را تغییر می دهد و می توانند مشکلات نامطلوبی برای سلامتی به دنبال داشته باشد.
به مرور زمان و با استفاده دائمی از صابون های آنتی باکتریال، تریکلوزان در برابر باکتری ها مقاوم می شود. این ماده به راحتی می تواند وارد بدن شده و از راه ادرار یا خون به تکثیر خود ادامه دهد. جالب است بدانید که این ماده با استفاده از وسایل مشترکی از جمله حوله، ملحفه یا غیره در انتقال عفونت از شخصی به شخص دیگر نیز موثر است.

به گزارش بینهایت،FDA  اعتقاد دارد شستشو با آب و صابون ساده می تواند به راحتی از بیمار شدن و گسترش میکروب جلوگیری کند. به دنبال ممنوعیت FDA بسیاری از تولید کنندگان مانند Proctor & Gamble در حال حاضر استفاده از برخی از مواد شیمیایی را در محصولات خود حذف کرده اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا