اهمیت طلایی ثانیه‌ها برای حفظ جان مسمومین

دکتر پژومند مقطع دبستانش را در مدرسه خیام و دوره متوسطه اش را در دبیرستان شاپور اهواز به اتمام رسانده و پس از اخذ مدرک دکترای خود از دانشگاه جندی شاپور در سال 1346به خدمت سربازی رفت. پس از آن در سال 1348 به مدت یک سال در صنایع نظامی به عنوان پزشک شخصی به کار مشغول شد و از سال 1349 تا نیمه نخست سال 1352 در سازمان خدمات اجتماعی به فعالیت پرداخت.

او سال 1352 به عنوان مربی در دانشگاه جندی شاپور اهواز  ادامه کار داد. سپس با گرفتن بورس تحصیلی عازم انگلستان شد و در رشته پزشکی قانونی و مسمومیت ها در دانشگاه لندن ادامه تحصیل داد. در نهایت او سال 1357 پس از کسب مدرک تحصیلی اش عازم ایران شد و در سال 1358 به عنوان استادیار دانشگاه جندی شاپور به فعالیتش ادامه داد. او از ابتدا تا انتهای جنگ تحمیلی در دانشگاه اهواز به خدمت پرداخت و پس از آن در سال 1367 عازم تهران شد و در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به فعالیتش ادامه داد.

دکتر پژومند در دوره های گذشته ریاست انجمن مسمومین کشور و مدیر گروه انسان شناسی بالینی و مسمومیت ها را بر عهده داشته است. چاپ و انتشار 3کتاب و 50 مقاله به زبان فارسی و بیش از 20 مقاله به زبان انگلیسی در مجله های معتبر جهانی از دیگر دستاوردهای علمی او طی این سال ها به شمار می رود.

چه شد که رشته پزشکی قانونی و مسمومیت ها را  برای ادامه تحصیل انتخاب کردید؟

یکی از علت های مهم من برای انتخاب این رشته تحصیلی، میزان علاقه زیادم به مباحث این علم بود. از سوی دیگر نیاز این رشته نه تنها در جهان بلکه در ایران به علت تنوع داروها و روند رو به رشد مصرف نادرست داروها به صورت سرخوشی یا عمدی، وجود آلودگی های مختلف هوایی، آبی و غذایی احساس می شود. همچنین با وجود جنگ های شیمیایی( به عنوان یکی از فجایع دردناک بشریت ) نیاز به توجه ویژه این بخش پزشکی بیش از پیش احساس می شود.

هیچ وقت از اینکه چنین رشته تحصیلی را انتخاب کرده اید، پشیمان نشده اید؟

به هیچ وجه از انتخابم پشیمان نشده ام.

اگر شانس دوباره ای داشته باشید و به گذشته برگردید دوباره این رشته تحصیلی را انتخاب می کنید؟ دوباره در این راهی که قدم گذاشته اید، می روید؟

بله حتما همین راه را دوباره ادامه خواهم داد.

در حال حاضر جایگاه علمی ایران را نسبت به کشورهای پیشرو در این زمینه چگونه ارزیابی می کنید؟

هم اکنون بسیار مقاله های متعددی در چند سال اخیر داشته ایم و جایگاه و منزلت خوبی نسبت به رشته های تحصیلی دیگر در این زمینه داریم. اغلب این مقاله ها کاربردی و آموزشی هستند. ما سعی کرده ایم با این مقاله های پژوهشی و کاربردی نیاز آموزشی کشورمان را تامین کنیم. هم اکنون مرکز مسمومیت لقمان حکیم نه تنها در کشورهای اطراف و خاورمیانه بلکه در آسیا نیز از جایگاه بسیار خوبی برخودار است. سالانه 30 هزار نفر به این مرکز تحقیقاتی مراجعه می کنند و بسیاری از افراد تمایل دارند دانشجویان و فرهیختگانشان را برای دوره های آموزشی به این مرکز بفرستند. خوشبختانه ما هم اکنون برای آموزش در این رشته PHD و فلوشیپ می گیریم و رزیدنت پرورش می دهیم. روز به روز نیز بر تعداد دانشجویانی که مایل هستند میزان دانش افزایی شان در بخش مسمومین لقمان زیاد شود و دوره کارورزی و کار آموزی شان را بگیرند، در حال افزایش است.

هم اکنون مهمترین چالش های این حوزه کدام است؟

در حال حاضر نیاز است که مراکز دیگری در شهر تهران برای پذیرش بیماران دایر شود. لحظه ها و دقیقه ها برای حفظ حیات بیماران مسموم شده‌ای که اغلب از دورترین نقاط در حجم ترافیک سنگین شهر تهران به این مرکز انتقال داده می شوند از اهمیت زیادی برخوردار است. طبیعتا اگر آموزش های عمومی به کادر پزشکی مراکز درمانی تهران و سایر استان ها داده شود و این بیمارستان ها به تجهیزات لازم دسترسی داشته باشند، این نوع مشکل ها کمتر خواهد شد. ما هم اکنون در این مرکز با کمبود نیروی انسانی، تجهیزات پزشکی، پرسنل پزشکی مواجه هستیم چه برسد به مراکزی که انتظار راه اندازی و گشایش آن را داریم.

با وجود این مشکل ها، آینده این علم را در ایران چگونه می بینید؟

امروزه تنوع داروها و مصرف خودسرانه آنها، استفاده از مواد شیمیایی و آفات و …. به صورت عمدی یا تصادفی مشکل هایی برای جامعه انسانی به وجود آورده است به همین دلیل بشر همواره در تلاش است با تجهیز کردن خود به صورت علمی و آکادمیک و تجهیزات پزشکی و دارویی راهی برای نجات جان بیماران جامعه پیدا کند. روزی نیست که برای درمان مسمومیت دارو، پادزهر و تجهیزات پزشکی به بازار پزشکی عرضه نشود.  طبیعتا با چنین رویکردی آینده رو به بهبود است. هم اکنون یکی از مشکل های ما در این حوزه مساله آلودگی هوا ، گرمایش زمین و افزایش گاز دی اکسید کربن است. طبیعتا انسان باید راهی برای مبارزه با این مشکل مهم و اساسی نیز پیدا کند. از سوی دیگر دانش آموختگان نیز باید برای ورود به این رشته تحصیلی تشویق شوند زیرا این رشته ارتباط نزدیکی با مشکل های کنونی جامعه بشری دارد.

در پایان چه توصیه ای به دانشجویانی دارید که می خواهند راه شما را ادامه بدهند؟

انتخاب این رشته به روحیه دانشجویان بستگی دارد. طبیعتا این رشته تحصیلی مدام با موارد اورژانسی و فوریت های پزشکی در تماس است و نیاز به سرعت عمل، دقت بالا و همچنین انسان دوستی دارد. رشته ای پر هیجانی که باید علاقمندی شرط نخست انتخاب آن باشد. طبیعتا توصیه من به دانشجویان پزشکی که هیجان های خاص را دنبال می کنند این است که حتما با علاقه وارد این حوزه شوند.

 

گفت و گو: فرزانه صدقی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا