قیمت سوخت های فسیلی مانع سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر است

مهندس یوسف آرمودلی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به عزم وزارت نیرو در جهت افزایش بهره برداری از انرژی های تجدیدپذیر، گفت: سازمان انرژی های نو تمام تلاش خود را می کند که سهم انرژی های تجدیدپذیر در سبد انرژی های کشور بالا برود. در این راستا دو مسیر را طی می کنیم. یک اینکه خود سازمان به کمک شرکت توانیر و وزارت نیرو سعی می کند که نیروگاه های پایلوت و صنایع مربوط به مبدل های تجدیدپذیر را در کشور توسعه دهد و آنها را فعال نگه دارد.

مدیرعامل سازمان انرژی های نو، افزود: ما به دنبال رونق بخشی به صنایع مربوط به انرژی های تجدیدپذیر هستیم و با دادن پروژه های دولتی به این صنایع، انگیزه به وجود آمدن آنها را تقویت می کنیم. نمونه آن نیروگاه های منجیل و بینالود و شیراز و مشکین شهر است.

وی خاطرنشان کرد: مسیر دیگر، تدوین قوانین حمایتی لازم به کمک دولت و مجلس شورای اسلامی است که ورود بخش خصوصی برای تولید انرژی تجدیدپذیر به ویژه برق و حرارت را تسهیل و امکانات لازم را برای آنها فراهم کنیم. این امکانات شامل ایجاد شرایطی است که این شرکت ها بتوانند برق تولیدی خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند. همچنین دادن این تضمین به شرکت هاست که در درازمدت برق آنها خریداری می شود. تاکنون 10000 مگاوات مجوز برای استقاده از انرژی های تجدیدپذیر به مردم داده شده اما به دلیل مضایق مالی بخش خصوصی، امکان ایجاد نیروگاه توسط این بخش میسر نشده است.

آرمودلی اظهار کرد: امیدواریم که اولا قیمت خرید برق از بخش خصوصی کاملا مشخص شود و این قیمت، برای بخش خصوصی جذاب باشد. وزارت نیرو به دنبال انجام این کار است و انشاالله تحقق پیدا خواهد کرد. ثانیا منابع مالی لازم برای خرید برق از بخش خصوصی توسط خریداران که عمده آنها شرکت توانیر است، فراهم شود و این منابع، منابع ثابت و مطمئن و قابل دستیابی باشد. ثالثا ارباب صنعت که در زمینه بومی سازی این فناوری ها کار می کنند، مورد حمایت قرار بگیرند. 

مدیرعامل سازمان انرژی های نو افزود: در کنار این موارد، فعالیت هایی چون آگاه سازی، فرهنگ سازی، تدوین قوانین، پتانسیل سنجی، پیدا کردن منابع جدید، تهیه اطلس انرژی های تجدیدپذیر و کارهای تحقیقاتی در دست انجام است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برآوردی صورت گرفته که پتانسیل کشور ما برای استفاده از انرژی های تجدیدپذیر چقدر است؟ گفت: بله. برای باد حدود 40000 مگاوات برآورد شده که 15000 مگاوات آن به صورت صنعتی همین الان موجود است. برای خورشید یک پتانسیل نامحدود وجود دارد یعنی هرچقدر که بخواهیم میسر است. اما خورشید دو مشکل دارد. یکی اینکه مبدل های آن بسیار گران است و دیگر اینکه بحث ذخیره سازی انرژی برای شب خود یک مساله است. بنابراین شاید موانع فنی و اقتصادی برای توسعه انرژی خورشید وجود دارد. اما چنین موانعی برای باد، نیروگاه های برقابی کوچک، زیست توده و زمین گرمایی وجود ندارد و آنها قابل توسعه اند.

آرمودلی با اشاره به حمایت های سازمان انرژی های نو از بحث پژوهش، خاطرنشان کرد: سازمان انرژی های نو هم از طریق وزارت نیرو و شرکت توانیر و هم از طریق ستاد فناوری انرژی های تجدیدپذیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که در سازمان ما مستقر است، با تعریف پروژه های تحقیقاتی از بحث پژوهش و تحقیقات در این زمینه حمایت می کند. ما تاکنون از طریق ستاد، 25 میلیارد تومان کمک بلاعوض به مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور ارایه و حدود 170 پروژه تحقیقاتی اجرا کردیم. ما در زمینه انرژی های تجدیدپذیر از نظر علمی در دنیا جایگاه بسیار خوبی داریم. اما به دلیل اینکه سوخت های فسیلی در کشور با قیمت پایین عرضه می شود، استقبال از احداث نیروگاه انرژی های تجدیدپذیر کمتر است.                   

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا